Efter 30 år i bussbranschen öppnar Johan Ekman nu eget. Igen. Först med EkmanResor, senare också med Ekman Alpin. Men han kommer inte att äga några bussar utan ska istället koncentrera sig på att arrangera resor. Och på att göra något av det roligaste han vet – köra buss och umgås med gäster.
Av Ulo Maasing
Med tanke på hur länge han har jobbat i bussbranschen borde han vara åtminstone tio – femton år äldre än han är, Johan Ekman. Men han är inte ens 45 fyllda än. Och 30 år i branschen har ingalunda släckt hans entusiasm för näringen. Eller för bussar, även om han själv förnekar att han är någon bussnörd.
Låt oss då istället säga att han har ett mer än genomsnittligt intresse, inte bara för företagande och att ta hand om gäster utan även för själva fordonen.
När han deltog i en studieresa som jag var med att arrangera till England häromåret besökte vi ett av de mest välskötta och framgångsrika privata bussbolagen i landet, Trent Barton i Derby utanför Nottingham. Medan vi andra tågade i gåsmarsch från vår buss mot företagets kontor pilade Johan Ekman i blixtfart ut på garageplanen för att med kamera dokumentera några av de mer ovanliga bussmodeller som stod uppställda där.
Brinner för gästen
I höstas lämnade Johan vd-jobbet i Strömma Buss. Nästan sex år tidigare hade han sålt sitt eget företag Ekmanbuss Flexibussitet till Strömma Turism och Sjöfart.
Många i branschen lyfte på ett förvånat ögonbryn när affären blev känd, men Johan Ekman ångrar inte vare sig försäljningen eller sina år i Strömma.
– Det har varit som en kvalificerad högskoleutbildning. Jag har utvecklat sidor hos mig som jag inte ens visste att jag hade. Jag har startat upp verksamhet i Köpenhamn, varit med om att köpa företag i Norge och Danmark och så vidare, berättar han.
– Jag lyckades däremot aldrig att föra samman företagskulturerna i Ekmanbuss och Interbus, de två bussföretag som ingick i Strömma Buss. Det var som två skilda världar. Det bröllopet skulle jag vilja göra om.
LÄS OCKSÅ: Köpte första bussen som tonåring
Johan kände att han på Strömma kom alldeles för långt från kunderna, gästerna. Och ingen kan missta sig på att det är just gästen han brinner för.
– Att jag var kvar så länge på Strömma beror på koncernchefen Jan Larsén. Han är en verklig entreprenör som förstår marknaden och som ser gästen. Det gjorde mig lycklig att han ville ha mig kvar och försökte övertala mig att stanna när jag hade fattat mitt beslut.
Själv ser Johan Ekman som sin kanske främsta styrka som företagsledare att han vill omge sig med människor som är bättre på jobbet, kunnigare än han själv.
– Jag vill hela tiden lära mig nya saker.
Bussar från Strömma
När han lämnade Strömma köpte Johan tillbaka EkmanResor och Ekman Alpin som hade följt med när han i januari 2007 sålde sitt företag. Från Strömma köpte han också de aktuella kundregistren.
– För mig var det viktigt att göra en fair deal. Det finns alltför många exempel på hur medarbetare i företag tar med sig kundregister när de slutar och sedan börjar konkurrera med sin tidigare arbetsgivare, framhåller Johan.
Nu ska han alltså bli bussresearrangör för hela slanten, samtidigt som han ska köra så mycket som möjligt själv, just därför att han vill ha närkontakten med gästerna.
– Jag kommer att satsa hårt på EkmanResor, till nästa vinter även på Ekman Alpin. Men jag kommer inte att äga några bussar utan hyr bussar från Strömma. Jag ska också företräda Strömma i branschrågor, exempelvis inom BR, berättar Johan.
LÄS OCKSÅ: Köpte första bussen som tonåring
Samtidigt konstaterar han att det var länge sedan han kört så lite buss som de senaste månaderna. Mycket tid och kraft har gått åt till att börja bygga upp den nya verksamheten. Redan nu har EkmanResor ett rejält utbud av resor på sin hemsida och den första katalogen har nyss blivit färdig.
Egna erfarenheter
Något tjusigt kontor på fina gatan är inte aktuellt. Högkvarteret utgörs av ett arbetsrum i lägenheten på Östermalm och produktionen sker hemma hos Johans mångårige medarbetare Signild Karlsson i Uppsala.
– Vi producerar det mesta själva. Vi har också ett samarbete med MK Bussresor via EGE-trafiken i Katrineholm, berättar Johan som är väl medveten om att Stockholmsmarknaden är stentuff när det gäller bussresor. Men vi hade en hyfsad marknad när jag sålde till Strömma, så det går att hävda sig även i Storstockholm.
Receptet är att inte göra som alla andra.
Om Johan Ekman
Ålder: 45 år i höst
Familj: Frånskild, två söner
Aktuell: Med nystartade Ekmanresor
Branschengagemang: Ordförande i Stockholms läns bussbranschförening
Formell utbildning: gymnasium och ettårig utbildning som transportledare
År i branschen: 30
Första buss: Scania Ajokki, årsmodell 1978
Favoritbussar: Setra 215 HD och Neoplan Skyliner
Dold talang: Skriva för fackpress
– Vi kommer att satsa mycket på specialresor, spetsiga och udda resor och inte kopiera andras upplägg.
– Smultronställena i vårt utbud bygger på mina egna erfarenheter och resor, förklarar Johan som anser att den typ av verksamhet han nu ska arbeta med inte passar i stora företag.
– Jag kommer att synas mycket, både som reseledare och som förare. Men jag räknar inte med att bli rik på min nya verksamhet. Och jag kan också tänka mig att konsulta en del. Jag har också fått i uppdrag att provköra bussar åt en facktidning, förklarar Johan Ekman.
Det är inte första gången som Johan fuskar inom journalistiken. Vad många inte kommer ihåg var att han en gång för många år sedan faktiskt skrev åt Svensk Omnibustidning som ägdes av salig Svenka Busstrafikförbundet och med Göran Werner som redaktör.
När han blickar bakåt konstaterar han att han nästan har jobbat dygnet runt sedan han var fjorton år gammal.
– När jag slutade på Strömma tänkte jag att jag skulle ta det lugnt och ge mig ut och resa en del.
Vi får väl se hur det blir med den saken. Redan några dagar efter det att vi träffades var det dags för Johan att sätta sig bakom ratten med kurs mot Zakopane, Krakow och Auschwitz i Polen med en grupp niondeklassare från Södra Ängby skola i Stockholm.
Det var en resa med Johan som skolan har gjort varje år sedan 1995. Det säger en del om Johan Ekmans sätt att jobba och vårda sina gäster.
LÄS OCKSÅ: Köpte första bussen som tonåring
Tänk att vi vanliga måste vänta med vår busskort till vi blev 21 år, medans Stockholmare får kör redan vi 15 år