Den schweiziska postens bussföretag PostAuto, som har en omfattande trafik i hela Schweiz, tar till gamla beprövade grepp för att ändra kapaciteten i trafiken: man utrustar bussar med släpvagn. Efter att under ett kvartssekel inte ha använt sig av släpvagnar återinför PostAuto nu dessa i sitt nya koncept XXL PostAuto.
Släpet kan kopplas på och av efter behov och är ett relativt billigt och energieffektivt sätt att anpassa kapaciteten till efterfrågan under olika delar av dagen.
XXL PostAuto är ett alternativ till att köra med halvtomma ledbussar under en stor del av dagen eller att dubblera antalet bussar vissa tider.
Själva bussen är en vanlig 12-metersbuss, släpvagnen 11 meter lång. Fordonstypen passar särskilt bra på linjer med starkt varierande efterfrågan med stora toppar vissa tider och få resenärer andra tider.
De första bussarna har satts i trafik på en linje som har många skolelever som reser morgnar, mitt på dagen och kvällstid. Då används släpvagnarna som kopplas bort övrig tid.
Med släp har XXL PostAuto 63 sittplatser och 100 ståplatser, vilket är väsentligt mer än i en vanlig ledbuss.
Både buss och släp har luftkonditionering och låggolv liksom trådlöst internet. Enligt PostAuto Schweiz är ekipagen också mycket lättmanövrerade och videoövervakade. Flexibiliteten gör också att de är mycket miljövänliga.
Ekipagen ska nu testas under tre år. Om fältproven faller väl ut kommer PostAuto att investera i ytterligare ekipage.
Bussarna tillverkas av schweiziska Hess.
Lämna ett svar