Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussbranden i Helsingborg: Krav på släcksystem, kontroll och förarutbildning

Bussbranden i Helsingborg i februari 2012 väckte stor uppmärksamhet. Så här rapporterade Helsingborgs Dagblad på nätet.

Statens Haverikommission, SHK, vill att Transportstyrelsen inför krav på fasta släcksystem för motorrum i bussar. Systemen bör också kollas i samband med den årliga fordonsbesiktningen, samtidigt som utbildningen för bussförare utökas och anpassas med övningar som gäller brandsäkerhet och utrymning, skriver SHK i sin rapport efter den stora bussbranden i Helsingborg i februari förra året.

I rapporten, som kom på torsdagen, konstaterar SHK att släcksystemet svek när två stadsbussar i Helsingborg kolliderade i låg fart på en vändslinga. Båda bussarna var biogasdrivna, en Volvo och en MAN.

Vid olyckan körde Volvobussen i halt väglag i låg fart in i bakpartiet på MAN-bussen som stod stilla. I MAN-bussen utbröt då en brand. Denna utlöstes av en armatur i motorrummet som gick sönder vid kolliisionen, varvid gnistbildning uppstod.

Biogas antände därefter olja i motorrummet.

Båda bussarna började brinna och utrymdes av förare och passagerare. Ingen människa skadades, men båda bussarna blev totalförstörda. MAN-bussen hade ett fast släcksystem i motorrummet, men det fungerade inte som avsett eftersom ett munstycke hade lossnat så att släckeffekten blev otillräcklig. Det ledde till att båda bussarna övertändes.

SHK konstaterar att trafikföretaget Arriva, som ägde båda bussarna, hade utfört både driftstillsyn och regelbundna kontroller utan att man upptäckt några brister i släcksystemet. Det fanns brister i tillsyn och underhåll, slår SHK fast.

SHK har också gjort försök med fasta släcksystem i motorrummet på bussar. De lyckades inte släcka bränderna. Men ändå gör de nytta genom att bidra till att branden inte utvecklas så snabbt.

Även om släcksystemet inte släckte branden så hade det en god dämpande effekt på brandutvecklingen. Det gav en ökad tid för passagerarna att utrymma

– Brandförsök utan fast släcksystem visar att det är tveksamt om en förare uppmärksammar en brand i motor- rummet i tid för att en utrymning av en buss ska kunna ske utan personska- dor. Än mindre troligt är det att en lyckad utrymning ska kunna genomföras av en fullsatt buss med dörrar som blockerats till följd av en allvarligare olycka än den i Helsingborg, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Man slår också fast att bussförarens agerande är mycket viktigt vid utrymning av en buss.

Samtidigt varnar kommissionen för att utrymningen kan gå för sakta, och att det kan bli besvärligt att nödöppna bussdörrarna.

– Utrymningstiderna beror till stor del på antalet dörrar som är tillgängliga som utrymningsväg och också i hög grad på antalet passagerare och deras förmåga att utrymma. Vid en kollision kan en kortslutning i bussen uppstå med följd att dörrarna inte kan manövreras på vanligt sätt. På vissa busstyper sitter reglagen för nödöppning så till att det krävs en kroppslängd på 170 cm för att nå upp.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)