Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Viseon C12HD – bästa turistbussen från tyska Viseon

Ännu finns inte den tyska busstillverkaren Viseon i Sverige, men väl i vårt grannland Norge dit den tyske tillverkaren har levererat sin modell C12HD. HD-modellen är den bästa turistbussmodellen från Viseon, med god takhöjd och panoramautsikt genom de stora fönstren.

Av Tom Terjesen, bussmagasinet.no (text och foto), översättning Ulo Maasing

Det här är det demoexemplar av Viseon C12HD som vi tittat närmare på. Bussen har 38 sittplatser samt kök och toalett längst bak.

Det syns tydligt att Viseons designers har erfarenheter från Neoplan. Den tidigare Neoplanfabriken i Pilsting i Tyskland inrymmer idag över 200 skickliga medarbetare som stortrivs med att designa och bygga bussar. I väggarna sitter en lång busshistoria.

Och på samma produktionslina står Neoplans Skyliner och olika Viseonmodeller på rad. Att det är Viseon Bus GmbH som står bakom design, utveckling och byggande av Neoplan Skyliner säger en del om hur kunniga personerna på Viseon är.

Unik takhöjd
Då Viseon tog fram C12HD-modellen till Busworldmässan i Kortrijk 2011 var det av flera skäl. Kunderna önskade en bättre ståhöjd genom hela bussen utan att det skulle ske på bekostnad av lastkapaciteten. Man ville ha plant golv för att lättare kunna anpassa bussen till olika inredningar och man ville ha högre fönster för att få en bättre utsikt.

Interiören präglas av ett plant golv och högt uppdragna sidorutor vilket ger en fantastisk utsikt för passagerarna.

Designerna tog då fram en modell som har nästan 20 centimeter högre fönster och takhöjd. Det plana golvet ger möjlighet att välja allt från stolslösningar 2 + 1 till stora sittgrupper med toalett och pentry på samma plan.

För att ge kunderna en känsla av ett generöst utrymme höjdes också hatthyllorna i motsvarande grad.

Det är inte den bästa lösningen, utan en kompromiss för att ge bästa möjliga utsikt. Totalt ger detta en invändig ståhöjd på två meter, något som väldigt få turistbussar kan visa upp.

Även om inte fönstren buktar in i bussens tak så har man en lika god utsikt som på bussar med en sådan lösning.

Pentryt och toaletten, längst bak i bussen och på samma plan som stolarna.

Det ger en perfekt panoramakänsla, inte minst när man kör på norska vägar. Där kan man avnjuta de majestätiska fjällen och fjordarna samtidigt, även från en plats inne vid mittgången.

Nummer fem
Vår provbuss var den sjätte Viseon C12HD som rullade ut från fabriken i Pilsting.

Nummer fem gick till Magnus Reiser AS i Langesund, Norge, som länge hade kastat blickarna på Viseon och med den erfarenhet han hade av arbetarna vid fabriken föll valet på en produkt därifrån.

Valet föll på C12HD valdes på den enkla grunden att bussen lätt kunde byggas precis som företaget önskade. Med några handtecknade skisser byggde fabriken en helt speciell buss som bara finns i ett exemplar. Det är enligt Viseon också den mest speciella buss man har byggt sedan fabriken blev Viseon.

Norska Magnus Reiser har valt att ha en ordentlig sittgrupp i sin Viseon C12HD.

Magnus Reiser önskade nämligen att ha både toalett och pentry samt en gedigen sittgrupp uppe i bussen.

Man ville att passagerarna skulle slippa att gå nedför en trappa för att gå på toaletten eller för att hitta pentryt, så som det ofta är på välutrustade turistbussar.

Sittgruppen skulle ha plats för minst åtta passagerare, något som återigen krävde en del handarbete från fabriken.

KTL-behandlat
Alla bussar som byggs vid fabriken i Pilsting svetsas först i jiggar, innan de transporteras till en fabrik som har specialiserat sig på KTL-behandling av chassier. Det betyder att hela chassiet doppas flera gånger i elektrobad. Det ger en mycket god hållbarhet och lite risk för korrosion.

Fakta Viseon C12HDLängd: 12 meter
Höjd: 3,78 meter
Bagagekapacitet: 10,5 kbm
Motor: MAN D2676 LOH 26 EEV
Effekt: 400 hk
Vridmoment: 1900 NM vid 1000 rpm
Växellåda: ZF As-Tronic,12-växlad
Framaxel: ZF R75E
Bakaxel: ZF A132 med ESP
Bränsletank: 320 + 220 liter
Passagerare: 38+1+1 ****

Åter på fabriken i Pilsting byggs bussarna, allt är byggt för hand till varje kund. Det gör att nästan ingen buss är lik den andra invändigt.

Därefter lackeras bussarna och monteras färdiga med fönster och stollösningar. Till slut får bussen sin dekor, också det helt efter kundens önskemål och krav. Alldeles innan bussen rullar ut från fabriken monteras dekalerna som visar vilken modell det är fråga om. Rätt och slätt en handbyggd produkt från A till Ö.

Motorerna kommer från MAN och fram tills nu har man använt EEV-motorer som klarar ett utsläppskrav mitt emellan euro 5 och euro 6.

Men redan i vecka 30 startar produktionen av Viseonbussar med MAN euro 6-motorer. Även om många nog vill vänta så länge som möjligt med att köpa euro 6-motor så bör man vara klar över att med den nya tekniken kommer också en del nya, adaptiva lösningar som radar och aktiv bromsassistent, så som vi idag känner dessa från Mercedes-Benz och Setra.

Förarplatsen är utvecklad av Viseon själv i samarbete med ett antal turistbussförare. Man hittar allt på lagom avstånd från ratten och sitter bra i förarstolen från ISRI. Att växelspaken sitter i mittkonsolen beror på att flertalet förare önskade det. Om man vill ha en vridbar stol kommer fabriken att se på andra lösningar för växelspaken.

– Tillsammans med den nya elektronik som följer med euro 6-motorerna kommer man att kunna lägga in en rad adaptiva säkerhetslösningar. Man kommer att kunna få radar och bromsassistent som något av det som ökar säkerheten, säger Andreas Lubitz, informationschef hos Viseon Bus.

Två axlar
I Norge, liksom i Sverige, är det många som föredrar treaxliga bussar för bästa möjliga komfort och vikt. Viseon bygger sina C-seriebussar med endast två axlar. Det beror på att man har klarat att få ner vikten så mycket att behovet av tre axlar av viktskäl är borta.

Man är medveten om önskemålet om tre axlar av komfortskäl från Norge och Sverige, men säger att det är värt att prova C12HD och C13 innan man slår fast att det måste vara tre axlar på bussen.

Bagageutrymmet har en rymd av 10,5 kubikmeter.

Viseon vill inte i nuläget svara på frågan om man kommer att bygga turistbussar med tre axlar, men om det kommer en C14 eller C15 så kommer man att vara så illa tvungen att ha en extra axel som då kommer att vara hydrauliskt styrd.

När det gäller L-serien, som är dubbeldäckade långlinjebussar, levereras dessa med tre axlar. L-serien kan också, om så önskas, levereras som kombinerad långlinje- och turistbuss, men så länge man bygger Neoplan Skyliner i sin fabrik vill Viseon inte kasta sig in på marknaden för dubbeldäckare i premiumklassen.

Vad framtiden kommer att föra med sig vill man inte säga så mycket om för närvarande. Men att den är spännande för Viseon råder det föga tvivel om. För en kort tid sedan fick man med sig Youngman Automotive Group som hvudägare och nu finns det utvecklingskapital hos Viseon.

Fabriken garanterar att inga bussar som ska säljas i Europa kommer att byggas i Kina, men att Viseon bussar ska byggas i Kina för Asienmarknaden om kunderna finns. Det kommer heller inte att byggas Youngmanbussar i Pilsting.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)