Lokal kollektivtrafik och tågresor är två av de branscher som landets konsumenter ser som mest problematiska. Det är bara tele, försäkringar samt bank- och finanstjänster som får ännu sämre betyg av landets konsumenter. Det framgår av en stor kartläggning som Konsumentverket har gjort, Konsumentrapporten 2013.
Ett av skälen till att den lokala kollektivtrafiken och tågtrafiken hamnar på Konsumentverkets tio-i-bottenlista kan delvis bero på vinterproblemen i kollektivtrafiken, konstateras det i rapporten.
Men det är långt ifrån hela förklaringen. Istället känner sig kunderna utlämnade åt monopol där de saknar valmöjlighet.
– Att kollektivtrafik- och tågmarknaderna vår så dåligt resultat beror i hög utsträckning på att valmöjligheterna är få när det gäller återförsäljare och möjliga resor, heter det i Konsumentrapporten 2013.
För själva undersökningen har Konsumentverket utvecklat ett mätinstrument, Konsumentmarknadsindex (KMI). Indexet bygger på konsumenters egna värderingar och upplevelser av ett specifikt och nyligen genomfört köptillfälle.
Sedan har man valt ut 45 marknader som man har rangordnat utifrån konsumenternas egna upplevelser. Rangordningen bygger på en utvärdering av åtta olika faktorer för varje marknad.
Det här är resultatet per marknad. 5 är högsta betyg, 1 lägsta. Diagrammet nedan är hämtat ur Konsumentrapport 2013.
Lämna ett svar