Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tysk busstillverkare på obestånd

Den tyska busstillverkaren Viseon har hamnat i ekonomiska svårigheter och av företagsledningen begärts i konkurs. Verksamheten fortsätter dock och Viseons vd Ernö Bartha  är övertygad om att företaget har en framtid. Bakgrunden till krisen för Viseon är att företaget har hamnat i en akut likviditetskris sedan ett kapitaltillskott från huvudägaren har dragit ut på tiden.

Det har i sin tur lett till att produktionen vid Viseons fabrik i Pilsting, södra Tyskland, har bromsats upp eftersom Viseon helt enkelt har saknat pengar för att köpa material till tillverkningen.

När man nu dessutom skulle betala ut löner till de ca 300 anställda valde företagsledningen att begära företaget i konkurs för att få till stånd en rekonstruktion.

– Vårt mål är att fortsätta driften och rekonstruera företaget, deklarerade en av Viseons grundare och delägare, Joachim Reinmuth, i samband med konkursansökan.

Enligt konkursförvaltaren försöker man nu stärka Viseons likviditet genom samtal med banker och kunder, men också finna potentiella investerare. Samtidigt som turistbussmarknaden har försvagats har Viseon på kort tid presenterat flera nya modeller vilket har pressat företagets ekonomi.

Sedan i somras äger den kinesiska fordonstillverkaren Youngman 75 procent av aktierna i Viseon. Yungman aviserade redan i mars att man skulle ge Viseon ett kapitaltillskott i form av ett aktieägarlån. De pengarna har dock ännu inte synts till.

Förutom lyxturistbussar tillverkar Viseon även en rad specialmodeller som flygplatsbussar och trådbussar. I samarbete med Bombardier har man ocksp börjat arbeta med en stadsbuss med induktiv laddning.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)