![Den gamla byggnad som inrymmer Bussgods blir kvar men den långa magasinslängan bakom ska rivas och ge plats för expressbussar mm. Foto:Wikimedia Commons/LA2.](https://www.bussmagasinet.se/wp-content/uploads/2013/07/Linkoping.jpg)
Den gamla byggnad som inrymmer Bussgods blir kvar men den långa magasinslängan bakom ska rivas och ge plats för expressbussar mm. Foto:Wikimedia Commons/LA2.
Expressbusarna kommer i framtiden att vara mindre undanskuffad än idag. Redan nästa höst kan en ny terminal för expressbussarna stå färdig i Linköping. Den nya terminalen ska ligga närmare resecentrum med tåg och lokala bussar.
Idag har de resenärer som kommer med expressbuss till Linköping en lång väg att gå för att kunna byta till stadsbuss
Men nu har det statliga fastighetsbolaget Jernhusen ansökt om att få riva ett hundra meter långt godsmagasin mellan fjärrbussterminalen och resecentrum. Där är det tänkt att en ny terminal för expressbussarna ska byggas, skriver Östgöta Correspondenten.
Kvar blir dock det hus där Bussgods idag har sina lokaler eftersom det huset är kulturminnesmärkt. Enligt Jernhusen kan det dock bli annat än godshantering i huset – kanske en vänthall, en butik eller något annat som är till glädje för bussresenärerna.
Planerna är ännu så länge vaga, men Linköpings stadsmiljöchef Ulf Johansson Lorin säger till tidningen att han hoppas att en lösning ska vara klar under hösten.
De bussföretag som idag trafikerar expressbussterminalen är Swebus, Blåklintsbuss, Nettbuss Express och Flygbussarna.
Visst är det bra att man satsar – och att det kan bli lite väntsal, någon kiosk etc.
Men att det skulle innebära mycket närmare på andra sidan huset på bilden jämfört med läget idag är direkt löjligt – det rör sig endast om en skillnad på 100 meter!
Expressbussarna kan inte alltid ha ”allt”.
Har man en terminal kan det vara bra att skilja på stads, linje och expressbusstrafik – men visst – man kunde ju skuffat bort linjetrafiken och stadstrafiken och satt expressbusshållplatsen direkt utanför Centralstationen.
Men det hade nog inte blivit så bra – expressbusstrafiken har låååångt färre resenärer än linjetrafiken – så frågan är vilken som skall vara närmast?
Ibland blir det faktiskt lite tröttande med allt gnäll från just expressbussarna…