SP, Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, har nu certifierat det första brandsläckningssystemet för motorrummet i bussar. Certifikatet, P-mark, är en frivillig kvalitetsmärkning av släcksystem enligt SP:s certifieringsregler. Trots att bussbränder inte är ovanliga har det hittills inte funnits någon internationell standard för att utvärdera hur olika släcksystem för bussars motorrum fungerar.
SP i Borås har därför utvecklat en sådan standard för tester av släckutrustning, SP 4912. Släckanordningar som klarar testerna kan certifieras med P-mark. Utvecklingsarbetet har skett i samarbete med en rad internationella intressenter, bland andra busstillverkare.
Först ut är CEODEUX-Extinguisher Valves Tech. S.A , men en rad andra företag testar nu sina system hos SP.
Grundläggande i certifieringen är att släcksystemen ska visa att de fungerar bra under realistiska förhållanden vid brand i ett motorrum.
Systemet ska också visa sig vara hållbart, även under besvärliga förhållanden. Efter certifieringen kontrollerar oberoende revisorer att tillverkaren kontinuerligt lever upp till kraven.
Hoppas att man då även går till botten med problemet; Varför brinner bussar?
Samt: Varför brinner gasbussar betydligt oftare? Brinner även t.ex. Stockholms
etanolbussar oftare? Det vore trevligt och hederligt av t.ex. SL, Västtrafik, m.fl.
”bussoperatörer” att redovisa statistik på detta. Samt vilken busstillverkares
bussar som brinner oftast, och vilka bussar som bussbolagen som kör åt
operatörerna har; Är det sådana bussar som brinner mer eller mindre ofta?
Har bussbolagen påtvingats bussar som brinner oftare, t.ex. etanol- eller
gasbussar, pga kontrakt med t.ex. SL, Västtrafik, m.fl. ?