Ingen annan bransch kräver så krånglig betalning som kollektivtrafiken. De dåliga betalsystemen är en starkt avskräckande faktor, och i själva verket motverkar branschen resenärer som önskar åka kollektivt. Det skriver företrädare för resenärsorganisationen Resenärsforum i en debattartikel i Svenska Dagbladet, SvD.
– Vill kollektivresebranschen verkligen öka kollektivresandet, då måste man anstränga sig. Det måste bli enkelt att välja att åka buss – eller spårvagn eller tåg. Merparten av alla resor är inte arbetsresor, utan fritidsresor och resor för att hälsa på släkt och vänner.
– De ovana resenärerna tillhör kategorin osäkra och tveksamma. De som kan tar ofta bilen, allt för att slippa utsätta sig för den osäkerhet som vilar över kollektivresan, skriver tre företrädare för Resenärsforum i debattartikeln.
Bakom denna står ordföranden Karin Svensson Smith, styrelseledamoten Johnny Bröndt och generalsekreteraren Kurt Hultgren.
De tre riktar bland annat hård kritik mot den bristande samordningen över regiongränserna när det gäller betalsystemen. De passagerare som kommer någon annan stans ifrån än det egna området är näst intill inte välkomna, hävdar de i artikeln och fortsätter:
– Det finns en sorts främlingsfientlighet som är ytterst märklig i kollektivtrafikbranschen. Det finns ingen annan bransch som kräver så krånglig betalning som kollektivtrafiken. I själva verket har varje region infört en egen valuta som man måste skaffa. Det är helt oacceptabelt att man inte ens kan betala med vanliga pengar.
– Till råga på allt ska den lokala valutan förvaras i ett plastkort där man inte ens kan se hur mycket valuta man har kvar, trots att man kan ha blivit tvingad att betala en viss summa för att växla till sig ”valutan”.
Argumentet att de gamla länsbolagen har investerat miljarder i sina egna biljettsystem håller inte, skriver de tre.
– Först med ett enkelt och gemensamt betalsystem blir konkurrensen effektiv och till fördel för resenärerna, skriver Resenärsforums företrädare. Om inte trafikföretagen själva klarar att lösa frågan måste den lösas på politisk väg.
Till att börja med finns det inte tid för biljettförsäljning ombord på bussar vare sig kontant eller med kort då körtiderna är så snävt satta det är nästan så att man måste hoppa av eller hoppa på i farten. Nej inför ett riksgemensamt system där biljetter/reskort SKALL vara förköpt.
Äntligen är det några som reagerar mot detta! Det skulle vara intressant att veta hur stora kostnader dessa betalsystem totalt i landet har belastats kollektivtrafiken samt hur stora förluster i uteblivna intäkter pga av att system ej fungerar. Utöver detta ligger presumtiva kunder som valt bort kollektivtrafiklösningen eftersom det är krångligt att betala.
I södra delen av landet fungerar reskasse kortet över regiongränserna. Ett samarbete med 6 regioner buss och tåg otroligt smidigt för kunderna. Enkelt att tanka på man ser restvärdet i displayen på kortläsaren när man stämplar sin resa. Men att skaffa ett sånt kort och ladda det med 100kr är för vissa svårt man väljer hellre visakort trots att man får 20% i rabatt. Vanligaste svaret är att man åker så sällan men man kan ha 100kr på mobilen trots att man inte ringer så ofta.