Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scandic lanserar nytt hotellkoncept

Det första hotellet i Scandics nya hotellkedja, HTL Kungsgatan i Stockholm. Bild: Scandic.

Det första hotellet i Scandics nya hotellkedja, HTL Kungsgatan i Stockholm. Bild: Scandic.

Hotellkedjan Scandic lanserar till våren ett helt nytt hotellkoncept. Först ut blir två nya hotell i Stockholm. De nya hotellen ska få namnet HTL och siktet är inställt på etablering i citylägen i de största städerna i Norden.

Rummen blir på 12 – 13 kvadratmeter, men hotellen kommer att sakna stora gemensamma ytor och konferenslokaler. Yteffektivitet och design ska tillsammans med smarta digitala lösningar prägla hotellen. Bland annat ska in- och utcheckning kunna skötas via nätet.

Priset ska enligt Scandic ligga 25 – 30 procent under vad andra, motsvarande centrala hotellrum kostar.

– Vi har sett liknande initiativ växa fram internationellt och nu säkerställer vi vår position på den nordiska marknaden genom att utveckla ett eget koncept. Få eller ingen annan skulle kunna göra detsamma eftersom utmaningen handlar om såväl rätt kontraktsmodell som resurser för att skapa ett starkt koncept och varumärke för att bygga en ny kedja, säger Anders Ehrling, koncernchef på Scandic.

Det första hotellet i den nya kedjan HTL ska öppna i maj nästa år håller nu på att växa fram i tre befintliga fastigheter vid Kungsgatan i Stockholm, nära Vasagatan. Hotellet får 275 rum. Det följs av ett andra hotell, även det i Stockholm. Detta ska ligga i en befintlig fastighet i hörnet Upplandsgatan/Wallingatan, nära Norra Bantorget.

Med de nya etableringarna kommer området kring Norra Bantorget att bli ett veritabelt hotelldistrikt i Stockholm med en rad hotell på bara några minuters gångavstånd från varandra.

Scandics mål är att det inom fem år ska finnas 20 HTL-hotell.

– Vi har de senaste åren investerat mångmiljardbelopp i att utveckla Scandics hotellportfölj och det kommer vi att fortsätta göra, samtidigt ser vi en möjlighet att växa i ett delvis nytt segment med nytt varumärke. Det finns en potential just nu då vi vet att många fastighetsägare står med tomma kontorslokaler som mycket väl skulle kunna omvandlas till HTL. Samtidigt är våra nordiska huvudstäder fortfarande i behov av fler hotellrum för att stå sig i konkurrensen om de internationella kongresserna, säger Anders Ehrling.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)