Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hörvalls Buss växer – köper Kiruna Trafik

Hörvalls Buss köper Kiruna Trafik. Foto: Ulo Maasing.

Hörvalls Buss köper Kiruna Trafik. Foto: Ulo Maasing.

Hörvalls Buss, med bas i Kiruna, växer genom att köpa bussverksamheten i Kiruna Trafik. Övertagandet sker den 1 januari. I och med övertagandet kommer Hörvalls Buss fordonspark att innefatta ett 30 tal fordon.

Petter Hörvall, ägare av Hörvalls Buss, ser köpet som en strategisk investering då man kommer att kunna erbjuda sina kunder ännu mer anpassade fordon

– Vi har många långtidskontrakt åt bland andra Kiruna Kommun och Länstrafiken men vill även kunna erbjuda den ”lilla” kunden prisvänlig kvalité och komfort, säger han.

I samband med övertagandet kommer Hörvalls att ta över den trafik som Kiruna Trafik idag kör åt bland annat Länstrafiken (linje 91 Kiruna – Narvik samt linje 505 Kiruna – Abisko). Vidare får Hörvalls genom affären hand om flygbussen i Kiruna som körs på uppdrag av kommunen samt personalbussarna till Esrange och LKAB i Kiruna och Gällivare.

Hörvalls Buss grundades 1927, men företaget var då inriktat på lastbilstrafik. Tio år senare köpte man sin första tsxibil och 1945 sin första buss.

1992 tog Petter Hörvall över företaget från sin far Sven, som i sin tur hade tagit över efter sin far Vilhelm år 1961.

1997 gick företaget igenom en stor förändring från att ha kört skolskjutsar och taxi i Vittangi med omnejd, samt beställningstrafik med bussar, till att den 1 juli börja driva länstrafiklinjer ut från Kiruna.

I samband med detta byggde Hörvalls ett garage i Kiruna, som byggdes ut 2004 så att det idag rymmer 22 fullstora bussar på en yta av hela 2000 m2.

På grund av stora utvecklingar i Karesuando området köptes det ett garage i Karesuando 2004.

Förutom linjetrafik kör Hörvalls även beställningstrafik.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)