Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer busstrafik i Blekinge

Stadsbusslinje 7 i Karlskrona står tillsammans med linje 1 för 40 procent av resandet i Karlskrona stadstrafik. Foto: Ulo MAasing.

Stadsbusslinje 7 i Karlskrona står tillsammans med linje 1 för 40 procent av resandet i Karlskrona stadstrafik. Foto: Ulo Maasing.

Utökad trafik på stadsbussarna i Karlskrona liksom på flera regionala busslinjer. Det vill politikerna i trafiknämnden i Blekinge ha. Det är den nyligen avslutade upphandlingen av busstrafiken i Blekinge som skapat ett ekonomiskt utrymme för utökad kollektivtrafik i Blekinge.

För stadstrafiken i Karlskrona föreslås tiominuterstrafik med linjerna 1 och 7 mellan Saltö och Lyckeby. Idag står de båda linjerna för cirka 40 procent av resandet i Karlskrona stadstrafik, vilket är en betydande del av det totala kollektivresandet i Blekinge.

– I stadstrafiken vi har störst potential att fortsätta öka resorna och nå målet om ett fördubblat resande år 2030, säger Hans Jonasson, trafikdirektör vid Region Blekinge.

För den regionala busstrafiken föreslås utökad trafik med linje 370 mellan Karlshamn och Växjö. Även den populära expressbusstrafiken med Kustbussen linje 600 mellan Karlskrona och Olofström samt linje 500 mellan Karlskrona och Kalmar kan komma att utökas ytterligare.

Dessutom planeras ökade satsningar på både Pågatågstrafiken och Öresundstågen. Det ska bli halvtimmestrafik på Blekinge kustbana mellan Karlshamn och Kristianstad. Öresundstågen ska rustas upp och få ombordservering mellan Karlshamn och Kristianstad från december 2014.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)