Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Automatisk trötthetsvarning för bussförare

Systemet använder sig av infrarött ljus och en kamera för att registrera ansikte och ögon hos föraren. Bild: Royal Beuk.

Systemet använder sig av infrarött ljus och en kamera för att registrera ansikte och ögon hos föraren. Bild: Royal Beuk.

Ett nytt system för att förhindra olyckor därför att bussföraren blir trött eller till och med somnar bakom ratten lanseras nu i Europa. Det är det australiensiska företaget Seeing Machines som tillsammans med det holländska turistbussföretaget Royal Beuk ska testa systemet på 20 bussar, både egna och bussar som ägs av samarbetspartners. Om den nio månader långa försöksperioden faller väl ut ska Royal Beuk installera systemet på alla sina 80 bussar.

Systemet, som har utvecklats av Seeing Machines, använder sig av infrarött ljus och en kamera för att registrera förarens ögonrörelser. Om förarens blick distraheras från vägen alltför länge eller om föraren blinkar allt långsammare drar systemet slutsatsen att föraren kan vara på väg att nicka till.

Om systemet konstaterar att det föreligger ett problem ljuder ett larm för föraren. Om föraren inte reagerar trappas larm och andra åtgärder upp.

Efter provperioden kommer Royal Beuk att bli europeisk distributör för systemet.

Tidigare har såväl Mercedes.Benz och Volvo lanserat system som registrerar trötthet hos föraren genom att analysera rattrörelser.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)