Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bus4you på offensiven med ny trafik och nya bussar

Mats Johansson, vd för Nettbuss Express AB och Stefan Magnusson, koncernchef för Nettbuss Sverige, lyfter på slöjan för satsningar från Bus4you. Foto: Ulo Maasing.

Mats Johansson, vd för Nettbuss Express AB och Stefan Magnusson, koncernchef för Nettbuss Sverige, lyfter på slöjan för satsningar från Bus4you. Foto: Ulo Maasing.

Nettbuss Express AB gör under sensommaren en storsatsning på Bus4you. På linjen Oslo – Göteborg – Malmö lanserar man i augusti helt nya dubbeldäckare med två ”klasser” ombord. Lite senare startar man en ny linje mellan Oslo och Stockholm. Satsningen innebär att Bus4you utökar sin vagnpark med nästan 40 procent. Det avslöjar Stefan Magnusson, koncernchef för Nettbuss Sverige och Mats Johansson, vd för  Nettbuss Express AB i ett samtal med bussmagasinet.se.

Av Ulo Maasing i Göteborg

Den 25 augusti börjar Bus4yous nya dubbeldäckare att rulla på linjen Oslo – Göteborg – Malmö och med en eventuell förlängning till Köpenhamn. Ett par veckor senare, den 12 september, startar Bus4you sin nya linje mellan Oslo och Stockholm.

Satsningen på dubbeldäckare längs västkusten betyder att Bus4you utökar sin egen bussflotta från dagens 16 till 22 bussar, alltså med närmare 40 procent. Samtidigt innebär det att Bus4you storsatsar på en sträcka som är präglad av stark konkurrens. Där finns redan Swebus och i synnerhet från Göteborg och söderut även järnvägen. SJ har nyligen på nytt börjat trafik med snabbtåg på sträckan i konkurrens med Öresundståg.

– Vi tror på expressbussen och ser bilen som vår främsta konkurrent. På den norra delen av Västkustlinjen har vi bäst förutsättningar att växa. Där är vi både snabbare och billigare än tåget och i princip lika snabba som bilen. Och att flyga mellan Göteborg och Oslo ger ingen tidsvinst, samtidigt som det är tio gånger dyrare än expressbussen, säger Stefan Magnusson, koncernchef för Nettbuss Sverige AB.

Han är helt övertygad om att Bus4you förmår att attrahera bilister, bara man lyckas locka dem ombord en första gång.

Två konfigurationer
De sex dubbeldäckare som Nettbuss Express AB har beställt för västkustlinjen levereras av Setra och har totalt 58 platser. I praktiken introducerar Bus4you med dubbeldäckarna två komfortklasser ombord.

Sex nya Setra dubbeldäckare ska sättas in i Bus4yous trafik mellan Oslo och Malmö via Göteborg.

Sex nya Setra dubbeldäckare ska sättas in i Bus4yous trafik mellan Oslo och Malmö via Göteborg. Bussarna ingår i Setras Top Class-serie, Setras toppsegment av turistbussar.

Övervåningen får 36 platser i traditionell Bus4you-konfiguration med 1 + 2 stolar i bredd.

Det nedre planet får 22 platser med 2 + 2 stolar i bredd men med en högre komfortnivå än traditionellt på svenska expressbussar.

På sina enplansbussar från Scania/Irizar har Bus4you idag 35 platser.

Biljettpriserna på de nya dubbeldäckarna kommer att differentieras beroende på vilken komfort resenären väljer.

– Vi använder en helt dynamisk prissättning i vår trafik. Biljettpriset styrs helt av hur efterfrågan ser ut, både på olika avgångar och när det gäller Bus4you även av vilka sittplatser som är mest efterfrågade, berättar Mats Johansson, vd för Nettbuss Express AB.

Populärast på Bus4you är dels singelplatserna, dels de främsta dubbelsätena, avslöjar han.

– Introduktionen av dubbeldäckare innebär att vi tar Bus4you till nästa nivå.

Satsningen på dubbeldäckare innebär dock inte att Bus4you är på väg att överge sina Scania/Irizar. Mats Johansson jämför gärna med lågprisflyget där flygbolagen har en hårt standardiserad flotta.

– Samma sak gäller här. Vi kommer att ha tre fordonstyper inom Nettbuss Express AB: Setra dubbeldäckare för trafiken längs västkusten, Scania/Irizar för övriga Bus4you och Volvo för Nettbuss Express´ övriga trafik.

I september öppnar Bus4you sin nya linje mellan Oslo och Stockholm.

I september öppnar Bus4you sin nya linje mellan Oslo och Stockholm.

Trafiken mellan Oslo och Stockholm innebär en comeback för Nettbuss Express AB på linjen. Den ska bedrivas med hjälp av kapacitet som frigörs när dubbeldäckarna sätts i trafik på västkusten. Fram till 2010 trafikerade man sträckan med Säfflebussen som tidigare förvärvats av Nettbuss.

– Men det var en helt annan produkt, påpekar Mats Johansson.

Miljö och effektivitet
Att Bus4you nu introducerar dubbeldäckare på västkusten är ett sätt att möta ett ökat resande, samtidigt som det har miljömässiga fördelar, framhåller Mats Johansson.

– Vi har idag väldigt väl fyllda bussar. I fjol ökade antalet resenärer med Nettbuss Express AB med 25 procent vilket väl matchar en ökning av utbudet i samma storleksordning. Under de senaste åren har vi kraftigt tagit marknadsandelar från annan expressbusstrafik.

Mats Johansson, vd för Nettbuss Express AB: Med dubbeldäckarna minskar vi miljöbelastningen per passagerare. Foto: Ulo Maasing.

Mats Johansson, vd för Nettbuss Express AB: Med dubbeldäckarna minskar vi miljöbelastningen per passagerare. Foto: Ulo Maasing.

– När vi satsar på dubbeldäckare minskar vi också miljöbelastningen per passagerare. Hållbarhetsfrågorna blir allt viktigare, säger Mats Johansson.

Värdar/värdinnor ombord är dock inte aktuellt på dubbeldäckarna. Däremot har Bus4you nyligen utökat servicen på valda avgångar i samarbete med kafékedjan Espresso House. Det ger resenärerna möjlighet att ät frukost ombord.

– Det här kommer vi att utveckla, säger Mats Johansson, samtidigt som han förklarar att man i företaget är mycket stolta över att Bus4you enligt Svenskt Kvalitetsindex har resebranschens nöjdaste kunder.

– Vi har arbetat mycket i företaget med det goda värdskapet. Nu arbetar vi också med det hållbara värdskapet.

Inga pengar från ägarna
Expansionen för Nettbuss Express AB har skett samtidigt som biljettpriserna i expressbusstrafiken har pressats hårt på många håll. Enligt Mats Johansson har man dock lyckats hålla lönsamheten uppe de senaste åren. Efter några rejäla förlustår i slutet av förra decenniet har resultatet varit positivt de senaste åren. 2012 redovisade man ett plus på cirka nio miljoner kronor och Mats Johansson räknar med en vinst på 8,6 miljoner för 2013, trots en allmänt pressad prisnivå.

Främste konkurrenten Swebus har varit, och är, hårt inriktad på att erbjuda lägsta biljettpris.

– När en stor aktör möter konkurrens med lägre priser trycker man ner prisnivån på hela marknaden, konstaterar Mats Johansson.

Han pekar på att Bus4you ligger högre i pris än huvudkonkurrenten, men att varumärket också erbjuder en annan produkt. ”Vanliga” Nettbuss Express, hävdar han, är däremot billigare än huvudkonkurrenten.

Stefan Magnusson, koncernchef för Nettbuss Sverige: Expresstrafiken är viktig för oss. Foto: Ulo Maasing.

Stefan Magnusson, koncernchef för Nettbuss Sverige: Expresstrafiken är viktig för oss. Foto: Ulo Maasing.

Stefan Magnusson förklarar att han störs av påståenden att Nettbuss Express AB skulle priskriga med hjälp av pengar från sina ägare, de norska statsbanorna, NSB.

– Vi har ett klart avkastningskrav från våra ägare och har fått argumentera starkt för satsningarna på Nettbuss Express AB. Ägarna har aldrig stöttat förluster i Nettbuss Sverige, säger Magnusson.

Möjligheter
– Generellt slåss vi om marknadsandelar, konstaterar Mats Johansson, men det finns också tillväxtmöjligheter.

– Jag är övertygad om att det finns en större marknad och att produkten buss går att utveckla. Om det stora flertalet människor börjar tänka buss kan marknaden på vissa relationer växa avsevärt, mycket i konkurrens med bilen, tillägger Stefan Magnusson.

Han konstaterar att det man får allt fler affärsresenärer ombord på Bus4you, men att en hel del satsningar måste till för att verkligen vinna affärsresenärer från bilen.

– Vi måste få till andra system för att knyta ihop bussen med andra färdmedel: annan tillgång till terminaler, bättre terminaler och även parkeringsplatser i anslutning till dessa.

Och även om expressbussarna är en liten del av Nettbuss verksamhet i Sverige betraktar Nettbuss´ svenske koncernchef den som viktig.

– Den ger oss stor kunskap om kommersiell trafik. Det är en kunskap som vi kommer att få användning av en dag, förr eller senare.

De bussar som Nettbuss har valt tillhör Setras toppsegment av turistbussar, TopClass. Samtliga bussar kommer att utrustas med Euro VI‐motorer och BlueTec®‐teknik.

Anna Johansson, försäljningschef för Setra i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

Anna Johansson, försäljningschef för Setra i Sverige. Foto: Ulo Maasing.

– Det känns extra kul att Nettbuss Bus4You valde att satsa på Setra TopClass. För oss är det ett kvitto på att bekvämt och tryggt resande förknippas med våra bussar, säger Anna Johanssonm, försäljningschef för Setra i Sverige.

Varje fåtölj har eluttag med 220V och det finns alltid trådlöst Internet ombord. Under 2013 integrerades varumärket Bus4You i Nettbuss profil och bytte namn till Nettbuss Bus4You.

I samband med leveransen av de första bussarna kommer EvoBus serviceorganisation, OMNIplus, via en servicepartner öppna upp en ny serviceverkstad i Göteborg. I Norden är Göteborg en centralort för olika typer av busstrafik. Serviceverkstaden är planerad sedan tidigare och kommer att kunna utnyttjas av alla EvoBus kunder.

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)