Stadsbussar i Sverige ser sällan särskilt spännande ut. Någon känsla av elegans eller exklusivitet förmedlar de sällan – trots att det finns internationella exempel på att det kan vara ekonomiskt mycket lönsamt att satsa på design och inredning utöver det vanliga. Nu har ett tyskt bussföretag, Spillmann GmbH satsat på utomordentligt exklusiva, nya bussar till sin lokaltrafik i den lilla tyska staden Bietigheim-Bissingen med omnejd. Varje buss har fått sin egen design.
Spillman tog i dagarna emot en leverans av sex Mercedes-Benz Citaro, men det var inga vanliga versioner av den storsäljande stadsbussmodellen. Varje buss har fått sin egen design efter ett givet tema.

I Nautilus dominerar havstemat i inredning och ljussättning. Stolarna har höga ryggstöd och är läderklädda. Foto: Daimler Buses.
En buss har således fått namnet Nautilus med ett havstema i interiören, en annan kallas för i-Bus och påminner inredningsmässigt om en av datorföretaget Apples egna butiker med inredning i vitt och mint och så vidare.
Mycket kraft har lagts på ljussättningen ombord. Längs väggarna lyser ljusstrålar som kan varieras för att skapa olika stämningar, från ett varmt ljus till en sval färg som passar bra heta sommarkvällar. På Nautilus finns blå LED-belysning som ska ge extra betoning åt den marina karaktären.
Stödstänger i krom, läderklädda stolar och många andra detaljer bidrar till en exklusiv känsla. Men företaget menar också att den eleganta inredningen i sig motverkar vandalisering som nästan inte alls förekommer. Trådlöst internet ombord är en självklarhet.
– Vi har ett starkt ökat resande som är ett kvitto på att vår strategi att investera i komfort är riktig. Den höga kundnöjdheten beror på vår individuella ljussättning, uinredningsdetaljerna och även på den yttre designen, säger Bülent Menekse, företagets vd.
På den avreglerade och kommersiella brittiska bussmarknaden arbetar flera företag hårt med design och inredning av bussarna eftersom man menar att det lönar sig krasst ekonomiskt. Det kanske främsta exemplet på det är bussföretaget Trent Barton som på rent kommersiell grund kör förortstrafik med utgångspunkt från Nottingham och Derby. Företaget är synnerligen lönsamt.
För den som undrar varför Mr Mango dyker upp i videon kan vi berätta att Mango är företagets eget smarta kortsystem.
Trent Barton satsar också hårt på marknadsföring. Det här är en video man gjorde inför lanseringen av nya bussar på sin linje H1:
Lämna ett svar