Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Facklig protest mot TT-färja

TT-Lines Nils Dacke har fått besättningen utbytt. Seko sjöfolk protesterar. Foto: TT-Line/Christiane Schröder.

TT-Lines Nils Dacke har fått besättningen utbytt. Seko sjöfolk protesterar. Foto: TT-Line/Christiane Schröder.

Fackförbundet Seko protesterar mot att TT-Line har sparkat den tidigare besättningen på färjan Nils Dacke som efter trettonhelgen sätts i trafik på rederiets nya linje Trelleborg – Świnoujście. Fartyget trafikerade tidigare rutten Trelleborg – Travemünde. I samband med flytten till den nya rutten har färjan fått polsk flagg. 70 ombordanställda sagts upp och lönerna sänkts.

– TT-Line har sagt upp de anställda för att den tyska ägaren ska kunna försämra villkoren och sänka lönerna. Det här rör en färja som går mellan två EU-länder. Det är orimligt att arbetsvillkor och löner ska försämras bara för att den börjar gå mellan Sverige och Polen, istället för till Tyskland, säger Jonas Forslind, avdelningssekreterare för Seko sjöfolk.

Seko sjöfolk menar att uppsägningen av färjans tidigare besättning är ogiltig enligt LAS, då det inte råder arbetsbrist utan det handlar om övergång av verksamhet.

– TT-Line har i alla förhandlingar klargjort att de har för avsikt att sänka besättningskostnaderna och försämra villkoren, fortsätter Jonas Forslind.

Sjöfackföreningarna och hamnarbetarfacken runt hela Östersjön har nu startat ett långsiktigt samarbete.

– Konkurrensneutralitet handlar om villkor och förutsättningar. Det vi och övriga fackliga sjö- och hamnförbund arbetar för är att konkurrensneutrala kollektivavtal och att rederierna inte ska konkurrera om vem som har sämst arbetsvillkor och lägst löner, utan istället konkurrera om god service och hög kvalitet, säger Kenny Reinhold, avdelningsordförande för Seko sjöfolk.

– Transporter är för billiga idag. Och att de som arbetar ombord får betala priset för detta genom dåliga arbetsvillkor och dåliga löner. Vi tycker att transport- och trafikföretagen har ansvar för detta, men också passagerarna och de som köper godstransporter. Det ligger ju i allas intresse att schysta villkor och mänskliga rättigheter gäller också alla som jobbar ombord på fartygen, oavsett var de kommer ifrån, fortsätter Kenny Reinhold.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)