Skellefteås kommunägda bussföretag Skelleftebuss kan komma att delas upp i två bolag, en kommersiell del och en kommunal. Den kommersiella delen ska sköta den trafik som företaget har vunnit genom upphandlingar i konkurrens, medan den kommunala delen ska köra stadstrafiken i Skellefteå.
Skellefteå kommun har valt att inte låta stadstrafiken upphandlas.
Den kommersiella delen av företagets verksamhet är idag den större, sedan Skelleftebuss i upphandlingar har vunnit trafik långt in i Västerbottens inland.
– Vi vill skapa en tydligare rågång mellan vad som är kommunal och vad som är kommersiell verksamhet, säger Skelleftebuss´ vd Andreas Olofsson till tidningen Norra Västerbotten.
Uppdelningen kan bli aktuell vid årsskiftet. Det är enligt Norran inte klart om den kommunala verksamheten kommer att läggas i ett nytt bolag eller bli en ny eller existerande förvaltning inom kommunen. Verksamheten ska köra den utökade lokaltrafik som införs i Skellefteå i augusti, liksom färdtjänst med specialfordon, skolbussar och beställningstrafik åt kommunen.
Skelleftebuss har under senare år hållits under armarna genom stora aktieägartillskott, bland annat genom vinster från det kommunala bostadsbolaget och energiföretget.
En fråga som lär bli föremål för debatt är varför Skellefteå kommun ska äga ett bussföretag vars huvuduppgift är att konkurrera på en marknad utanför den egna kommunen.
Lämna ett svar