Samtidigt som tysk turistnärings viktigaste affärsforum, Germany Travel Mart, ägde rum i Bremen satsade Visit Sweden tillsammans med Stockholm Visitors Board på att i betydligt blygsammare skala försöka locka utländska researrangörer att intressera sig för Sverige. Det skedde genom Swedish Workshop, som inleddes på söndagen och avslutades på tisdagen. Man konkurrerade alltså direkt med Tyskland som är europeernas näst populäraste destinationsland.
86 researrangörsföretag från fjorton länder i Europa, USA och Kina kom till Stockholm för att hitta nya unika produkter till sina kommande reseprogram.
Nästan 100 svenska destinationer och företag från hela Sverige erbjöd paketerade upplevelser, boende och transporttjänster till researrangörerna.
Arrangörernas ambition är att arrangemanget ska leda till ett större utbud av Sverigeresor och upplevelser hos arrangörer som exempelvis tyska Wolters Reisen, brittiska Discover the World och kinesiska China International Travel Service inför säsongen 2015 och framåt.
Antalet deltagare var högre än på flera år, konstaterar arrangörerna.
20 procent av de deltagande internationella företagen kom från Tyskland.
De svenska deltagarna representerade destinationer, incomingföretag, boendeanläggningar, upplevelseföretag och transportörer från hela Sverige.
I år satsade Swedish Lapland stort med rekordmånga företag som deltog i workshopen.
Alla de fem destinationer som ingår i Tillväxtverkets och VisitSwedens satsning ”hållbar destinationsutveckling”, dvs Bohuslän, Åre, Kiruna, Vimmerby och Stockholms skärgård deltog också.
Lämna ett svar