Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Jubileum och rekordår i Tyskland

Det 40:e Germany Travel Mart, tysk turistnärings viktigaste affärsforum, hölls i Bremen och Bremerhaven. Foto: Ulo Maasing.

Det 40:e Germany Travel Mart, tysk turistnärings viktigaste affärsforum, hölls i Bremen och Bremerhaven. Foto: Ulo Maasing.

Det blåser medvind för tysk besöksnäring. Förra året blev det fjärde rekordåret i rad för turismen till Tyskland. För första gången nådde Tyskland i fjol över 70 miljoner utländska övernattningar – slutsiffran stannade på 71,9 miljoner. Det är en ökning med 4,5 procent från år 2012. Dessa positiva siffror bildade bakgrund till årets upplaga av Germany Travel Mart (GTM), tysk turistnärings viktigaste affärsforum.

Från Sverige ökade antalet övernattningar med 3,8 procent till nästan tre miljoner.

De starka siffrorna för Tyskland betyder också att landet steg för steg knaprar in på Spaniens förstaplats när det gäller europeernas favoritresmål. Frankrike har redan fått se sig akterseglat av Tyskland, likaså andra populära turistländer i medelhavsområdet, likaså Storbritannien.

Tyskland har numera andraplatsen som resmål för europeerna. Och Europa är alltjämt med bred marginal den viktigaste och största marknaden för tysk besöksnäring, men resandet från de asiatiska länderna ökar snabbt, i fjol med drygt nio procent.

GTM hölls i år i Bremen och avslutades på tisdagen. Bland köparna återfanns ett 20-tal svenskar från nästan lika många företag.

Bland dessa fanns flera stora aktörer som arbetar med bussturism: Rese-Konsulterna, ResZander, Ölvemarks och Scandorama.

Det var 40:e året i rad som GTM hölls. Workshopen har etablerat sig som ett effektivt affärsforum som attraherar köpare och journalister från hela världen. I år representerade dessa 43 länder. På säljarsidan fanns omkring 340 företag från hela turistnäringen: hotell, incomingföretag, turistbyråer, transportörer och många andra.

Att Tyskland satsar hårt på att vinna besökare från länder som Kina och Indien är inte att ta miste på. Den snabbt växande asiatiska marknaden var väl företrädd på GTM med inte mindre än 124 deltagare.

Ett magnifikt vattenfyrverkeri var ett av inslagen på måndagskvällen på GTM. Foto: Ulo Maasing.

Ett magnifikt vattenfyrverkeri var ett av inslagen på måndagskvällen på GTM. Foto: Ulo Maasing.

Asien är också en viktig marknad för att Tyskland ska nå sitt mål om 80 miljoner utländska övernattningar år 2020. Det är ett mål som ledningen för det tyska turistrådet, DZT, anser är realistiskt, inte minst mot bakgrund av  att FN-organet UNWTO (United Nations World Tourism Organization) räknar med en ökning av turismen i år globalt med 4 – 4,5 procent och i Europa med 3 – 4 procent.

GTM har få likheter med fackdagarna på TUR. På GTM, som är helt inriktat på business-to-business, jobbas det med ett strikt tidsschema för både köpare och säljare under hela dagen. Här finns inga tjusiga, stora montrar utan säljarna har standardiserade montrar och varje möte mellan köpare och säljare är begränsat i tid.

Och det är inte som på TUR att utställarna redan på första fackdagens eftermiddag börjar plocka fram vinflaskor och stänga av montrar för att förbereda partajer. På GTM är dagarna vikta för affärer, men sedan finns det på kvällarna ett både påkostat och underhållande nöjesprogram där säljare och köpare blandas och nya nätverk byggs.

Dessutom används kvällsarrangemangen för att marknadsföra attraktioner och besöksmål i värdstaden och regionen. Bland annat bjöds delegaterna på visningar av museer och upplevelser i Bremerhaven. Kvällen avslutades med ett magnifikt vattenfyrverkeri i hamnstaden.

Svensk Kvartett på GTM: Anders Olsson, Scandorama, Ulla Lundwall, Ulla Lundwall AB, Peter Olseni, Jörns Resor och Michael Fogelström, JT Travel. Foto: Ulo Maasing.

Svensk Kvartett på GTM: Anders Olsson, Citadellresor, Ulla Lundwall, Ulla Lundwall AB, Peter Olseni, Jörns Resor och Michael Fogelström, JT Travel. Foto: Ulo Maasing.

Grossistföretaget ResZander fanns på plats med Eva Forsberg och Petra Sturzenbecker som skyddade sig mot regnet på väg till transferbussen. Foto: Ulo Maasing.

Grossistföretaget ResZander fanns på plats med Eva Forsberg och Petra Sturzenbecker som skyddade sig mot regnet på väg till transferbussen. Foto: Ulo Maasing.

Tyska turistbyråns Sverigechef Iris Müller i samspråk med Felicitas Thum, Sixt. Foto: Ulo Maasing.

Tyska turistbyråns Sverigechef Iris Müller i samspråk med Felicitas Thum, Sixt. Foto: Ulo Maasing.

Rese-Konsulterna representerades av bland andra Anders Tingdahl. Foto: Ulo Maasing.

Rese-Konsulterna representerades av bland andra Anders Tingdahl. Foto: Ulo Maasing.

Välkänd bland svenska bussresearrangörer är Marlene Breuer från Hotel Lindenwirt i Rüdesheim. Foto: Ulo Maasing.

Välkänd bland svenska bussresearrangörer är Marlene Breuer från Hotel Lindenwirt i Rüdesheim. Foto: Ulo Maasing.

VisitBerlins Catharina Erceg tillsammans med ryske resejournalisten Alexander Popov. Foto: Ulo Maasing.

VisitBerlins Catharina Erceg tillsammans med ryske resejournalisten Alexander Popov. Foto: Ulo Maasing.

Britt Buvrin-Wolff från Celle Tourismus und Marketing diskuterade resor med Ole Schiller från danska Gislev Rejser. Foto: Ulo Maasing.

Britt Buvrin-Wolff från Celle Tourismus und Marketing diskuterade resor med Ole Schiller från danska Gislev Rejser. Foto: Ulo Maasing.

Svenska resejournalisterna Bengt Meder och Camilla Boquist var på plats i Bremen. Foto: Ulo Maasing.

Svenska resejournalisterna Bengt Meder och Camilla Boquist var på plats i Bremen. Foto: Ulo Maasing.

 

 

 

 

 

 

 

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)