Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Väsentligt bättre när tåg ersätts med buss”

Resecentrum i Nässjö. En rad nya snabbussturer från Nässjö till Vimmerby ska ge bättre resmöjligheter när Krösatågen slutar gå öster om Eksjö. Foto: Ulo MAasing.

Resecentrum i Nässjö. En rad nya snabbussturer från Nässjö till Vimmerby ska ge bättre resmöjligheter när Krösatågen slutar gå öster om Eksjö. Foto: Ulo MAasing.

När Krösatågen, de småländska regionaltågen, ersätts med buss öster om Eksjö kommer resmöjligheterna att bli väsentligt förbättrade. Det hävdar Jönköpings Länstrafik som vill genomföra kraftiga förbättringar av busstrafiken. Bland annat föreslår man en kraftig utökning av snabbusstrafiken på sträckan Nässjö – Eksjö – Vimmerby.

Orsaken till att Krösatågen öster om Eksjö från december ska ersättas med buss är det låga resandet på sträckan.

– Det är varken ekonomiskt eller miljömässigt försvarbart att bedriva tågtrafik på sträckor med ett så lågt resande menar Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på Länstrafiken.

I samband med den planerade nerläggningen av tågtrafiken har Jönköpings Länstrafik sett närmare på utbudet av busstrafik. Då har man kommit fram till flera förändringar. På sträckan Nässjö – Vimmerby räknar man med att skapa väsentligt förbättrade resmöjligheter.

Det ska åstadkommas med en satsning på snabbuss på sträckan med 10-12 turer i vardera riktningen på vardagar och sex turer i vardera riktningen på lördagar och söndagar. Idag finns det två snabbussturer på linje 325 på vardagar, men inte någon trafik på helgerna.

På regionbusslinjen Eksjö – Mariannelund, linje 330, kommer trafiken att i stor utsträckning anpassas till tågen mellan Eksjö och Nässjö, totalt cirka åtta turer i vardera riktningen på vardagar.

Sammantaget ger detta ett utbud på upp till 20 turer i vardera riktningen på sträckan Eksjö-Mariannelund.

Samtidigt kommer det att sättas in fler turer med Krösatågen mellan Eksjö och Nässjö

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)