Regeringen beslutade på torsdagen att överlämna en lagrådsremiss om att det ska bli möjligt att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, vid överträdelse av till exempel kör- och vilotider eller cabotageregler. Syftet är att förbättra efterlevnaden av lagar och regler i yrkestrafiken.
Klampning innebär att fordonet förses med en särskild låsanordning för att förhindra fortsatt färd. I dag finns ingen möjlighet att klampa ett fordon, men det nya lagförslaget ger polisen och tullen möjligheten att säkerställa att ett beslut om att ett fordon inte får fortsätta sin färd faktiskt följs.
– Det ska bli enklare att stoppa den som inte följer reglerna och då är klampning ett bra komplement till de regler som redan finns, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 mars 2015.
Här finns skäl att utbrista i ett ”äntligen”.Svenska myndigheters flathet mot utlandsregistrerade lagöverträdare har varit skrämmande. Skärpningen gäller väl mest godstransporerna, bussbranschen har väl i huvudsak varit förskonad. Det var dags att vakna. Möjligheterna till åtgärder i form av indragna trafiktillstånd, återkallad F-skatt, utmätning osv mot svenska transportföretag har stått i en skriande disproportion mot låt gå-mentaliteten mot de utländska transportörerna