Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Klampning nytt vapen mot brott mot kör- och vilotider

Polis och tull ska få möjlighet att klampa bussar och lastbilar vid brott mot kabotageregler eller kör- och vilotidsregler. Foto: Ulo Maasing.

Polis och tull ska få möjlighet att klampa bussar och lastbilar vid brott mot cabotageregler eller kör- och vilotidsregler. Foto: Ulo Maasing.

Regeringen beslutade på torsdagen att överlämna en lagrådsremiss om att det ska bli möjligt att låsa fast ett fordon, så kallad klampning, vid överträdelse av till exempel kör- och vilotider eller cabotageregler. Syftet är att förbättra efterlevnaden av lagar och regler i yrkestrafiken.

Klampning innebär att fordonet förses med en särskild låsanordning för att förhindra fortsatt färd. I dag finns ingen möjlighet att klampa ett fordon, men det nya lagförslaget ger polisen och tullen möjligheten att säkerställa att ett beslut om att ett fordon inte får fortsätta sin färd faktiskt följs.

– Det ska bli enklare att stoppa den som inte följer reglerna och då är klampning ett bra komplement till de regler som redan finns, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 mars 2015.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Här finns skäl att utbrista i ett ”äntligen”.Svenska myndigheters flathet mot utlandsregistrerade lagöverträdare har varit skrämmande. Skärpningen gäller väl mest godstransporerna, bussbranschen har väl i huvudsak varit förskonad. Det var dags att vakna. Möjligheterna till åtgärder i form av indragna trafiktillstånd, återkallad F-skatt, utmätning osv mot svenska transportföretag har stått i en skriande disproportion mot låt gå-mentaliteten mot de utländska transportörerna

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)