På torsdagen kunde ABBA-museet i Stockholm räkna in sin 500 000:e besökare sedan museet öppnade i maj 2013. Den halvmiljonte besökaren blev Laurence Siby från Frankrike som fick ta emot det stora gratulationskortet från museets ledning och en unik golden ticket som berättigar henne till fria besök på museet – livet ut. Laurence är på besök i Stockholm tillsammans med sin familj; man och två barn (10 år och 13 år).
På förfrågan vilken låt familjen Siby gillade bäst, sjöng de Money, Money, Money och tog några danssteg. Deras favorit i museet var 3D illusionen där de gick upp på scenen och sjöng Mamma Mia tillsammans med abborna.
– Vi är stolta och ödmjuka inför det här, säger Mattias Hansson, vd för museet. Att presentera ett av världens största pop-fenomen för en stor publik, det är ett stort ansvar. Museet ska både berätta ”the true story” samtidigt som ABBA:s fantastiska låtskatt ska komma till sin rätt. Det är ju just musiken, låtarna, som ger oss och besökarna den där speciella glädjen och museets själva existensberättigande,
Och det är just ABBA:s musik som är en av de största anledningarna till att man vill besöka museet. I en nyligen genomförd besökarundersökning på museet (augusti 2014) nämnde nästan var fjärde besökare det som skäl till sitt besök. Och 8 av 10 säger att de rankar de interaktiva attraktionerna högt: som att till exempel få sjunga och dansa med abborna i museets unika 3D-illusion, eller pröva att sjunga till ABBA-låtar i Polarstudion.
Besökarna värderar också Waterloo-rummet högt, som visar ABBA:s internationella genombrott. En annan mycket populär attraktion i museet är Guldrummet som ställer ut flera av ABBA:s ikoniska scenkläder i original. Dessutom uppgav mer än 96 % av besökarna att de var så nöjda med sitt besök att de gärna rekommenderade museet till familj och vänner.
Lämna ett svar