
Samtrafiken har kartlagt hur enkelt det är att pendla med kollektivtrafik till landets 21 största städer.
Stockholm är den mest pendlingsbara staden i Sverige. På andra och delad tredje plats kommer Uppsala respektive Göteborg och Linköping. Det framgår av en kartläggning av hur det går att pendla med kollektivtrafiken till 21 stora svenska städer som Samtrafiken har genomfört.
Samtrafikens rapport Pendlingsbara Sverige 2014 kartlägger pendlingsmöjligheterna till de 21 orter som är störst i Sveriges alla respektive län. Totalt kan man pendla med kollektivtrafiken från 27488 kvadratmeters yta in till de 21 städerna, med maximalt en timmes resväg. Det kan jämföras med att 85 procent av Sveriges befolkning bor på mindre än 6 500 kvadratkilometer.
– Vi har en väl utbyggd kollektivtrafik runt om i Sverige och vi vill med den här rapporten visa vilka möjligheter som finns för alla som slentrianmässigt sätter sig i bilen varje morgon, säger Gerhard Wennerström, VD på Samtrafiken.
I kartläggningen har tre faktorer vägts samman: Hur stort område runt staden kan man resa från på en timme in till varje stad? Hur många kommuner kan man resa från? Och hur långt kan man resa kollektivt till varje stad på en timme i morgonrusningen?
Uppsala toppar pendlingsbar yta runt staden. Arbetar man här kan man pendla från 2320 kvadratkilometer på en timme, vilket är nära fem gånger själva Uppsalas yta.
Stockholm tar däremot topplaceringen när det gäller hur många kommuner man kan bo i och pendla in till staden. Det går att bo i 35 kommuner runt Stockholm och arbeta i staden.
Linköping vinner när man mäter den längsta sträckan man kan pendla – om man bor i Nässjö kan man pendla 12,6 mil in till Linköping.
– I de större städerna finns jobben men ofta brist på bostäder, säger Gerhard Wennerström. Vår rapport visar att det går utmärkt att bo minst tio mil utanför 8 av de 21 undersökta städerna och samtidigt pendla in kollektivt. Det är fullt möjlig att kombinera livet på landet med jobbet i stan på många platser runt om i Sverige.
Generellt finns det ett samband mellan befolkningstäthet i varje län och pendlingsbarhet. Det kan förklara att Luleå hamnar sist i statistiken, då Norrbotten har minst invånare per kvadratkilometer i Sverige.
Att det relativt sett varken går att pendla långt eller från en stor yta verkar dock inte påverka hur nöjd man är med kollektivtrafiken i Norrbotten. Enligt Kollektivtrafikbarometern 2013 är nämligen invånare i Norrbotten nöjdast i Sverige med sin kollektivtrafik.
Här är topplistan över Sveriges 21 mest pendlingsbara städer:
1. Stockholm
2. Uppsala
3. Linköping
3. Göteborg
5. Västerås
6. Malmö
7. Örebro
8. Växjö
9. Halmstad
10. Kalmar
11. Borlänge
12. Eskilstuna
13. Gävle
13. Umeå
15. Karlstad
16. Jönköping
17. Sundsvall
18. Karlskrona
19. Östersund
20. Visby
21. Luleå
Lämna ett svar