Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kameror istället för backspeglar på framtidens bussar

Kameror som är högt placerade och mer aerodynamiska än yttre backspeglar kan i framtiden ersätta dessa. Föraren ser en kristallklar bild på monitorer som är placerade vid de främre stolparna på fordonet, precis som backspeglar. Bild: Continental.

Kameror som är högt placerade och mer aerodynamiska än yttre backspeglar kan i framtiden ersätta dessa. Föraren ser en kristallklar bild på monitorer som är placerade vid de främre stolparna på fordonet, precis som backspeglar. Bild: Continental.

Kameror gör jobbet bättre än speglar. De yttre backspeglarna på lastbilar och bussar kan komma att försvinna om några år och istället ersättas med kameror som gör ett bättre jobb och ger föraren helt nya möjligheter att slippa döda vinklar kring fordonet. Fast först måste lagstiftningen ändras. På årets IAA-mässa i Hannover visar Continental hur man kan ersätta yttre backspeglar på bussar och lastbilar med kameror som dessutom har fördelen att de förbättrar fordonets aerodynamik och därmed minskar bränsleförbrukningen.

Även Mercedes-Benz tror på en spegelfri framtid för tunga fordon. På företagets spektakulära framtidslastbil har de yttre backspeglarna ersatts med kameror. Foto: Ulo Maasing.

Även Mercedes-Benz tror på en spegelfri framtid för tunga fordon. På företagets spektakulära framtidslastbil som visades på IAA-mässan har de yttre backspeglarna ersatts med kameror. Foto: Ulo Maasing.

Continental har kallat sitt system för ProViu Mirror. På vardera sidan av fordonet monteras två specialkonstruerade kameror som tillsammans har ett avsevärt större synfält än man kan få genom konventionella, yttre backspeglar. Kamerorna monteras högt upp och kan därmed till och med se över vissa hinder som exempelvis öppna dörrar till förarhytten på en lastbil. Bilderna från kamerorna levereras högupplösta till 12-tums monitorer som är placerade på strategiska platser hos föraren, så att känslan hos föraren är som att se på externa backspeglar. Bilderna är extremt detaljerade och har en hög kontrast, samtidigt som monitorerna är antireflexbehandlade och inte blänker alls.

Med hjälp av externa, högt monterade kameror kan alla döda vinklar runt lastbilen eller bussen elimineras. Bild: Continental.

Med hjälp av externa, högt monterade kameror kan alla döda vinklar runt lastbilen eller bussen elimineras. Kamerorna kan eftermonteras. Bild: Continental.

Externa kameror kan också eftermonteras på fordon. Continental är inte ensamma om att tro på den yttre backspegelns död. När Mercedes-Benz i samband med IAA-mässan presenterade sin framtidslastbil med automatstyrning var även denna utrustad med kameror i stället för backspeglar. Det störst problemet nu tycks vara att lagstiftningen inte hinner med den tekniska utvecklingen. Inom EU är det således idag inte tillåtet att ersätta de yttre backspeglarna med kameror.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: IAA, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)