Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Veolia Transport blir Transdev även i Sverige

Gunnar Schön, vd för Veolia Transport Sverige. Foto: Veolia Transport.

Gunnar Schön, vd för Veolia Transport Sverige. Foto: Veolia Transport.

Nu är det definitivt klart att Veolia Transport i Sverige inte säljs. Istället kommer företaget att på nytt integreras i Transdev. Det framgår av en intern information på måndagen till medarbetare i Veolia Transport Sverige.

Där heter det att bakgrunden till beslutet är att Veolia Transport har förbättrat sin lönsamhet kraftigt under de senaste åren och att Transdev inte fått några tillräckligt intressanta bud.

– Vi är glada över att Transdev åter vill satsa på Sverige. Nu kan vi ha en längre planeringshorisont, vilket är positivt för verksamheten.

– Transdev är en stabil ägare med bred kunskap från olika marknader och transportslag. Den internationella kompetensen kommer förhoppningsvis tillföra mycket till den svenska marknaden, säger Gunnar Schön vd för Veolia Transport Sverige.

Återintegreringen innebär även att Veolia Transport kommer att byta namn till Transdev i början på nästa år.

Varumärkena Flygbussarna, People Travel Group, Snälltåget, Styrsöbolaget och Bussakuten påverkas inte av namnändringen.

Det var 2013 som Transdev bestämde sig för att sälja Veolia Transport i Sverige och Finland. Men redan i somras kunde vi rapportera att försäljningen gick trögt och att Transdev hade nobbat ett bud på Veolia Transport Sverige.

Share Dela

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Sverige vore ett bra mycket bättre kollektivtrafik land utan detta företag, grunden för företaget i fråga är ju gamla Linjebuss, vars agerande definitivt inte imponerade på mig när upphandlingshysterin utbröt i slutet på -80 talet. Nu står hoppet till att staten tar sitt ansvar och tvångsförvaltar skiten.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)