Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Expressbussar i kvalitetstopp

De båda varumärkena inom Nettbuss Express AB få höga betyg när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex´ mätningar.  Foto: Ulo Maasing.

De båda varumärkena inom Nettbuss Express AB få höga betyg när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex´ mätningar. Foto: Ulo Maasing.

De båda varumärkena inom Nettbuss Express AB tar förstaplatsen respektive tredjeplatsen när det gäller nöjda kunder inom persontransportsektorn. Bus4You ligger nu i topp och Nettbuss Express på tredje plats i Svenskt Kvalitetsindex årliga mätning. SJ, däremot ligger på en absolut bottenplats i kundnöjdhet.

Bus4you toppar SKI:s lista över nöjda kunder i persontransportsektorn i Sverige.

Bus4you toppar SKI:s lista över nöjda kunder i persontransportsektorn i Sverige.

Årets undersökning uppvisar stora skillnader i hur nöjda kunderna är med sina transportbolag. Några som sticker ut i positiv bemärkelse är Bus4you och Sverige- flyg med mycket nöjda kunder.

– Gemensam nämnare för de bolag som kommer bra ut är enkelhet, smidighet och tillgänglighet. Det gäller inte bara själva “resan” utan också det som är runtomkring, dvs biljetter, ta sig till och från terminal eller liknande, heter det i rapporten från Svenskt Kvalitetsindex, SKI.

– Branschen karakteriseras också av hög andel klagomål, som inte bara kan förklaras av förseningar. Utmaningen ligger i att underlätta för kunderna att klaga. Det noteras att mer än 10 procent av kunderna till Norwegian, Swebus och SJ har haft anledning att klaga men inte gjort det. I det avseendet är man bland de sämsta i Sverige vad gäller klagomål.

Här är SKI:s topplista över kundnöjdhet i persontransportsektorn 2014:
1. Bus4you 81
2. Sverigeflyg 79
3. Nettbuss Express 77
4. Malmö Aviation 76
5. Norwegian 70
6. Swebus 67
SAS 67
8. SJ 55

Övriga expressbussbolag får 73 i kundnöjdhet, övriga tågbolag 64 och övriga flygbolag 74.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)