Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Haverikommissionen utreder bussolyckan

Jonas Bäckstrand, Statens Haverikommission. Foto: Peter Knutsson.

Jonas Bäckstrand, Statens Haverikommission. Foto: Peter Knutsson.

Statens haverikommission har beslutat att utreda den svåra bussolyckan i torsdags utanför Tranemo i Västergötland. Olyckan krävde två människoliv och många människor skadades, varav flera allvarligt. Jonas Bäckstrand, utredningsordförande och ställföreträdande generaldirektör vid Statens haverikommission, bekräftar att kommissionen ska utreda det inträffade.

För Borås Tidning förklarar han beslutet med att det är en allvarlig olycka, där två personer omkommit och flera är allvarligt skadade. Han säger sig också känna till medieuppgifterna om att ett sjukdomsfall ska ligga bakom olyckan, men vill varken bekräfta eller dementera dessa.

Haverikommissionens utredning ersätter inte polisutredningen som görs parallellt. En haveriutredning syftar till att ge svar på främst tre frågor: Vad hände? Varför hände det? Vad kan göras för att en liknande händelse inte ska inträffa igen, eller för att minska konsekvenserna om den gör det?

I de fall där händelsen har föranlett en insats från samhällets räddningstjänst ska utredningen också ge underlag för en bedömning av räddningsinsatsen, och om det finns skäl för det, för förbättringar av räddningstjänsten.

Samtidigt som det blev klart att haverikommissionen ska utreda Tranemoolyckan har många människor i olika medier kommenterat att föraren på olycksbussen var i 70-årsåldern och enligt sin syster drabbades av hjärnblödning vilket orsakade olyckan.

Till Sveriges Radio Jönköping säger Lars Englund, chefsläkare på tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen, att kontrollen av bussförarnas hälsa är god.

– Det är inte lätt att gardera sig mot att man får en hjärnblödning. Det kan vem som helst och i vilken ålder som helst få. Det går inte alltid att förutse det.

Haverikommissionens utredning väntas ta ungefär ett år.

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Märkligt. Systern till föraren har ju gått ut med att hennes bror fick en hjärnblödning. Och det förekommer olyckor mellan personbilar och/eller långtradare där det ibland omkommer/skadas ett stort antal personer, ibland fler än i det här fallet – varför görs inga utredningar där?? Varför ses bilen som en helig ko där man aldrig behöver utreda någonting? När någon skadas eller dör i en olycka spelar väl ingen roll om det är privatpersoner eller yrkesförare som kör… Resultatet är ju detsamma…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)