Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

50 företag i nytt avtal med Samtrafiken

Gerhard Wennerström, vd Samtrafiken: Med det nya avtalet vill vi skapa en samarbetsrena för utveckling i branschen. Foto: Ulo Maasing.

Gerhard Wennerström, vd Samtrafiken: Med det nya avtalet vill vi skapa en samarbetsrena för utveckling i branschen. Foto: Ulo Maasing.

Kollektivtrafikbranschens samverkans- och tjänsteutvecklingsföretag Samtrafiken har förnyat partneravtal. Det innebär att SJ, Västtrafik, Ybuss och ytterligare 47 trafikföretag har uppdaterat formerna för det gemensamma arbetet inom Samtrafiken.

Samarbetsavtalet tecknas mellan Samtrafiken samt de 50 offentliga och privata trafikföretag som via Samtrafiken samarbetar kring fyra områden – trafikplanering, information, biljettsamverkan och trafikstörningar. Avtalet reglerar vilka tjänster Samtrafiken ska erbjuda, men innehåller även en del överenskommelser mellan trafikföretagen.

– Kollektivtrafikbranschen vill med det förnyade avtalet skapa en samarbetsarena med bra förutsättning för att driva utvecklingen i branschen effektivt, säger Gerhard Wennerström, VD på Samtrafiken.

Uppdateringar i avtalet är bland annat:

•    Samtrafiken ska säkerställa att det finns en neutral försäljningskanal av resor inom biljettsamverkan. Det görs genom att lansera en köpfunktion i den digitala reseplaneraren Resrobot.
•    När “Kom-fram-garantin” aktiveras för en Resplus-resa ändras ersättningsmodellen trafikföretagen emellan. För resenärerna innebär det dock ingen skillnad jämfört med hur det fungerar idag.
•    För bättre kunskapsutbyte och samarbete inrättas referenskommittér för respektive samarbetsområde med experter från olika trafikföretag.

Det förnyade samarbetsavtalet gäller från och med 1 januari 2015 och ersätter det tidigare avtalet som gällt sedan 2012.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)