Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Myndigheter föreslår trängselavgift på bussar och tåg

Det är dags att överväga trängselavgifter i kollektivtrafiken, anser fyra norska myndigheter. Foto: Ulo Maasing.

Det är dags att överväga trängselavgifter i kollektivtrafiken, anser fyra norska myndigheter. Foto: Ulo Maasing.

Det bör vara dyrare att resa med kollektivtrafiken i rusningstid än under lågtrafik. Det föreslår flera statliga norska myndigheter i en strategirapport som de på onsdagen lämnade över till den norska regeringen. I rapporten vill myndigheterna att man mer än nu ska använda prisinstrumentet för att stimulera människor att använda miljövänligare transportmedel.

För personbilar vill man ha tidsdifferentierade avgifter, men norska Statens Vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket och Avinor föreslår också att kollektivresor ska bli dyrare i rusningstid.

Myndigheterna konstaterar att en stark befolkningstillväxt i städerna betyder fler resor och ökad trängsel i trafiken. De kommande åren kommer tillväxten att vara störst där det redan är en hård press på väg, bussar och spårtrafik.

– Differentierade trängselavgifter för personbilar och differentierade biljettpriser i kollektivtrafiken kommer att dämpa topparna i rusningstid och ge ett bättre utnyttjande av kapaciteten utanför rusningstid. Priser och avgifter bör användas aktivt, heter det i strategirapporten.

– Logiken är att det är väldigt dyrt att bygga ut infrastruktur, inte minst kollektivtrafik, för att hantera topparna i trafiken. Differentierade priser kan sprida topparna, eftersom dessa är extremt dyra att dimensionera trafiken efter, säger tillförordnade vägdirektören Lars Aksnes i Bergens Tidende.

Han uppger att man inte har tagit ställning till hur en trängselavgift i kollektivtrafiken ska tas ut rent praktiskt, men rapporten innehåller ändå ett förslag om att resenärer med månadskort ska betala ett tillägg om de åker i rusningstid.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)