Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

MAN backade rejält – bussarna tynger resultatet

En av de nya MAN-bussar som i fjol började trafikera Stockholms innerstad. Bussarna är en förlustaffär för MAN som i fjol sålde varje buss med 120 000 kronor i förlust. Foto: Ulo Maasing.

En av de nya MAN-bussar som i fjol började trafikera Stockholms innerstad. Bussarna är en förlustaffär för MAN som i fjol sålde varje buss med 120 000 kronor i förlust. Foto: Ulo Maasing.

Både MAN-gruppen i sin helhet och buss- och lastbilstillverkaren MAN Truck & Bus backade påtagligt i fjol. Såväl omsättning som orderingång minskade kraftigt enligt bolagets årsredovisning som presenterades på fredagen. MAN Truck & Bus´ försäljning uppgick förra året till 8,4 miljarder euro (ca 78,4 miljarder SEK), en nergång med nio procent i förhållande till år 2013. Bussverksamheten fortsätter att blöda och varje buss såldes med 120 000 kronor i förlust.

Även orderingången för MAN Truck & Bus minskade med nio procent till 11,4 miljarder euro (106 miljarder SEK).

Rörelseresultatet fört MAN:s nyttofordonsdivision minskade kraftigt till 152 miljoner euro, 1,4 miljarder SEK. Lastbilarna visar god lönsamhet, men resultatet tyngs av fortsatta kraftiga förluster för bussverksamheten. Denna gick i fjol med 65 miljoner euro (607 miljoner SEK) i förlust.

Varje buss såldes alltså i genomsnitt med 120 000 kronor i förlust.

MAN:s koncernledning räknar inte med någon förbättring i år, utan bedömer  att såväl rörelseresultat som lönsamhet kommer att minska något i jämförelse med 2015.

Här är MAN:s bussverksamhet 2014 i siffror. Inom parentes motsvarande siffra för 2013.
Orderingång, miljoner euro: 1 497 (1 332)
Orderingång, antal enheter: 5 682 (5 368)
Försäljningsintäkter miljoner euro: 1 294 (1 334)
Försäljning, enheter: 5 025 (5 294)
Produktion, enheter: 5 072 (5 433)
Rörelseresultat, miljoner euro: -65 (-63)

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)