
Att kollektivtrafiken i Jämtland har blivit dyrare att upphandla beror inte på bussföretagen, skriver två företrädare för bussbranschen. Foto: Ulo Maasing.
Att kollektivtrafiken i Jämtland i de senaste upphandlingarna har blivit dyrare beror inte på bristande vilja till konkurrens från bussföretagen. Det skriver två företrädare för bussbranschen i en debattartikel i Östersunds-Posten, ÖP. Där bemöter Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund och ordföranden i Mittsveriges Bussbranschförening, Karl Erik Bäckwall påståenden från Thomas Hägg, vd för Länstrafiken i Jämtland. Hägg har tidigare hävdat att kollektivtrafikens fördyring beror på bristande konkurrens i upphandlingar.
Han har även skickat ut signaler om att det kan bli aktuellt för Jämtland att börja köra busstrafik i egen regi med tanke på resultatet i de senaste upphandlingarna.
– Vi anser inte att bussföretagen skulle vara orsak till den högre prislappen. Avtalen som Länstrafiken tecknat med buss- och taxiföretagen har i genomsnitt blivit cirka 10 procent dyrare, något Hägg menar beror på att konkurrensen är för dålig i länet, skriver Grönlund och Bäckwall.
De hävdar att kostnadsökningarna inte är unika för Jämtland och pekar på att man har haft höga kostnadsökningar i kollektivtrafiken i hela landet.
– Som det ser ut i dag finns krav i upphandlingar som är kostnadsdrivande, däribland de höjda kraven på tillgänglighet, liksom att ange särskilda drivmedel eller motorer. I tre av de fyra senaste upphandlingarna i länet har det inkommit endast ett anbud (Stadstrafiken i Östersund, Åre och Ragunda kommun) och i den fjärde upphandlingen har det inkommit två anbud, skriver Anna Grönlund och Karl Erik Bäckwall.
Att så är fallet beror delvis just på dessa ökade krav i upphandlingarna som gör att allt fler små och medelstora bussbolagen tvekar att lägga anbud, hävdar de båda branschföreträdarna.
Att färre företag lägger anbud i trafikupphandlingarna beror enligt dem också på att länstrafikbolagen har strävat efter stora upphandlingar för att få fler nationella bolag intresserade. Det har lett till att lokala bussföretag på många håll har valt att bilda samverkansbolag för att klara större upphandlingar.
– För att uppnå konkurrensneutrala och kostnadseffektiva trafiklösningar är det viktigt att det i god tid före upphandlingarna sker samråd mellan myndigheter och aktörer, framhåller också Anna Grönlund och Karl Erik Bäckwall.
Kollektivtrafik har ett samhällsintresse, då ska det också vara samhällsägt, och absolut inte vara en lekstuga för privata intressen så som det har blivit idag.