Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

MAN höll bussdagar i Ankara

Den stora nyheten på MAN:s bussdagar i Ankara var Lion´s Intercity. Samtliga bilder: MAN.

Den stora nyheten på MAN:s bussdagar i Ankara var Lion´s Intercity. Samtliga bilder: MAN.

Busstillverkaren MAN höll tidigare i veckan sina återkommande europeiska bussdagar – denna gång i Ankara, Turkiet. Där har MAN sin största bussfabrik med 1600 anställda. Sju bussar om dagen rullar av produktionslinan. I samband med bussdagarna i Ankara premiärvisade MAN också sin nya modell Lion´s Intercity som vi tidigare har presenterat i korthet, men som vi här kan rapportera fylligare om.

Fronten på nya Lion´s Intercity. Lägg märke till den rundade övergången till taket.

Fronten på nya Lion´s Intercity. Lägg märke till den rundade övergången till taket.

MAN har länge haft produktion i Turkiet. Först etablerade man lastbilsproduktion år 1966 och 1968 började MAN också tillverkning av bussar i landet.

Först bedrevs verksamheten i Istanbul, men redan 1985 flyttades lastbilstillverkningen till Ankara. 1995 sålde MAN fabriken i Istanbul och koncentrerade även stadsbuss- och turistbussproduktionen till anläggningen i Ankara.

1014 flyttades busstillverkningen från Neoplanfabriken i tyska Plauen till Ankara. Fabriken i Plauen kommer senare i vår att få en ny roll för anpassning av kollektivtrafikbussaar från både MAN och Neoplan efter särskilda kundönskemål.

Nu tillverkas de här modellerna i Ankara:
•    MAN Lion’s Intercity
•    MAN Lion’s Regio
•    MAN Lion’s Coach
•    MAN Lion’s City
•    NEOPLAN Skyliner
•    NEOPLAN Cityliner
•    NEOPLAN Jetliner
•    NEOPLAN Tourliner

Nykomlingen i familjen är Lion´s Intercity, en höggolvsbuss som är tänkt för långlinjetrafik, längre regionala linjer, skoltrafik och enklare beställningstrafik. MAN menar att den fyller en lucka i företagets produktpalett, bredvid välkända Lion´s Regio.

Bussen är utrustad med en common-raildiesel på 290 hästkrafter.

Bussen är utrustad med en common-raildiesel på 290 hästkrafter.

Lion´s Intercity är tvåaxlig och kan fås i två längder, 12 och 13 meter och med D08 common-raildiesel på 290 hästkrafter. Beroende på bussens längd kan den ha maximalt 55 respektive 59 sittplatser och 29 respektive 25 stående passagerare.

Som standard är bussen utrustad med två enkeldörrar, men den bakre dörren kan också fås dubbel.

Bagageutrymmet är på 5,2 respektive 6,4 kubikmeter, beroende på bussens längd.

Bagageutrymmet är på 5,2 respektive 6,4 kubikmeter, beroende på bussens längd.

Bagageutrymmet är på 5,2 respektive 6,4 kubikmeter, beroende på vilken version av bussen man väljer.

Bränsletanken på 300 liter är placerad på höger sida framför framaxeln, medan AdBluetanken på 35 liter finns på höger sida, bakom bakaxeln.

Tre alternativa växellådor erbjuds:  ZF 6S 1901 med Intarder, en sexväxlad manuell låda som erbjuds som standard.

Förarplatsen på Lion´s Infercity.

Förarplatsen på Lion´s Intercity.

Som alternativ finns ZF EcoLife (sexväxlad automat), Voith DIWA (4-växlad, automat).

Tekniska data för Lion´s Intercity och Lion´s Intercity C (den senare versionens data inom parentes):

Längd (mm) 12 280 (13 050)
Bredd (mm) 2550 (2550)
Höjd inkl luftkonditionering (mm) 3400 (3400)
Höjd exkl luftkonditionering (mm) 3175 (3175)
Hjulbas (mm) 6000 (6774)
Antal axlar: 2 (2)
Bagagevolym (kbm): 5,2 (6,4)
Max sittplatser: 55 (59)
Motor båda: MAN D0836 LOH 6-cyl
Effekt (kW/hk): 213/290 (212/290) v 2300 v/min
Maxvikt(kg): 19500 (19500)

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)