Glöm smarta kort, koder i mobiltelefon som måste läsas av en läsare i bussen eller lättfifflade SMS-biljetter. Ett estniskt företag, jiffiapp.com, har utvecklat en helt ny betallösning för kollektivtrafiken. Resenärer som har en smartphone behöver inget göra för att de ska betala rätt biljett. Telefonen kan ligga kvar i fickan eller handväskan och resenären betalar alltid rätt biljettpris för sin resa.
Tekniken kan också användas som ett kraftfullt planeringshjälpmedel för kollektivtrafik. Och hållplatsuppehållen kan kortas upp till en fjärdedel av dagens, uppger skaparna av det nya systemet.
Det är estniska T Grupp AS, ett systerföretag till Estlands största bussoperatör Sebe (som i sin tur ingår i Mootor Grupp), som har utvecklat tekniken som man har döpt till Jiffi. T Grupp är specialiserat på betallösningar för kollektivtrafik och har bland annat utvecklat ett konkurrensneutralt betalsystem för expressbusstrafik, T-pilet.
Idag testas Jiffi på en av stadsbusslinjerna i universitetsstaden Tartu, Estlands näst största stad. Men inom kort väntas den tas i bruk på alla linjer i staden där trafiken för övrigt körs av Sebe. För en internationell fackpublik kommer Jiffi att presenteras på den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s mässa i Milano i juni.
Enligt T Grupp är Jiffi den första helt tillförlitliga och automatiska smartphonebaserade så kallade BiBo-biljettlösningen för lokal och regional kollektivtrafik.
BiBo står för Be-in/Be-out. Det är enkelt beskrivet som en helt automatiserad checkin-checkout-lösning som registrerar var resenären stiger på och av bussen, spårvagnen eller tåget. Resenären behöver inget annat göra än att ha sin smartphone med sig. Men systemet går också att kombinera med befintliga betalsystem, exempelvis så att resenären visar upp sin telefon för en läsare. Sedan registrerar systemet automatiskt var resenären stiger av.
Enligt T Grupp kan Jiffi förkorta hållplatsuppehållen ner till en fjärdedel av dagens. Samtidigt skapas ett kraftfullt planeringshjälpmedel för trafikföretag eller regionala kollektivtrafikmyndigheter. Man kan exempelvis få en klar bild av resmönster, men också av om dagens utbud svarar mot resenärernas verkliga behov.
Tekniken kan också användas för att skapa en flexibel prissättning för att stimulera ett ökat resande.
Den teknik som Jiffi bygger på resenären i sin telefon har laddat ner Jiffis app. I fordonet finns en lågenergiversion av Bluetooth installerat, ibland kallad Bluetooth Smart.
Med denna registreras passagerarens närvaro ombord, men personer utanför exempelvis bussen riskerar inte att registreras. Den som väntar vid en hållplats, cyklar förbi eller sitter i en bil intill bussen blir alltså inte felaktigt registrerad som passagerare.
– Idag finns ingen konkurrent på marknaden som har lyckats med den här lösningen, framhåller man från T Grupp.
När resenären kliver av registrerar Jiffi automatiskt var det har skett. Data om resan skickas automatiskt via en säker kanal till Jiffis ”bas” som i sin tur kan integreras med trafikföretagets datasystem. Betalningsmodeller och -principer kan utformas efter operatörens eller myndighetens krav.
Här är en kort video (på engelska) om Jiffi:
Förslaget är ytterst olämpligt. Integritetsproblemen är alldeles för stora och i en fungerade rättsstat så kommer ett sådant system inte att godkännas då det går långt utanför de ramar för övervakning som finns i Sverige.
Det räcker alltså med att du är i närheten av en buss, spårvagn eller t-banespärr för att registreringen skall ske och eftersom systemet bygger på matchning av positionsförekomster så betyder det även att en massa data om personer som inte använder systemet just då kommer att registreras.
Gunnar L har haft uppenbara svårigheter med innantilläsningen innan han skrev sin kommentar. Just det han pekar på är ett problem som man har löst i det här systemet.
Jag håller med Gunnar L Tror inte på systemet
Vi är tillräckligt övervakade
Jag kommer inte att åka kollektivt om det införs i stockholm
JAG TAR BILEN eller Cyckel