Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Största busstillverkaren: Framtiden är elektrisk

Mercedes-Benz CapaCity L är en av de nyheter som Daimler bussar presenterar på UITP-mässan i Milano i juni. Foto: Ulo Maasing.

Mercedes-Benz CapaCity L är en av de nyheter som Daimler bussar presenterar på UITP-mässan i Milano i juni. Foto: Ulo Maasing.

Daimler Buses, där bland andra Mercedes-Benz och Setra Bussar ingår, slår fast att framtidens stadsbusstrafik kommer att vara elektrisk. Vid en presskonferens i företagets bussfabrik i Mannheim, Tyskland, presenterar Daimler de nyheter som man kommer att visa på UITP-mässan i Milano i juni. Daimler är Europas största busstillverkare.

Och Daimler slår fast att framtidens stadstrafik är elektrisk, även om man inte anser att elektriska drivlinor än så länge helt kan ersätta dieselmotorn. Man arbetar därför med att utveckla sina stadsbussar av modell Citaro, dels den helt elektriska Citaro E-CEll, dels bränslecellsbussen Citaro F-CELL för att de prestationsmässigt, driftssäkerhetsmässigt och ekonomiskt ska komma i nivå med den dieseldrivna versionen av Citaro.

Daimler Buses räknar med att 70 procent av alla nya Citaro år 2030 kommer att vara eldrivna.

I Milano planerar Daimler också att lansera en ny gasmotor för Citaro, M 936 G. Det är en 7,7-liters motor på 302 hästkrafter och har enligt tillverkaren prestanda i nivå med dieselmotorn OM 936.

I Milano kommer Mercedes-Benz också att för första gången för en bredare publik visa sin BRT-buss CapaCity L på 21 meter och med kapacitet för 191 passagerare.

Bussmagasinet.se återkommer med ett utförligt reportage om nyheterna från Daimler Buses.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)