Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussar nästa för israelisk försvarsjätte

Elbit Systems är Israels största privatägda försvarsindustri med en avancerad militär produktion. Nu ska man satsa på den snabbt växande internationella marknaden för elbussar. Foto: Elbit Systems.

Elbit Systems är Israels största privatägda försvarsindustri med en avancerad militär produktion. Nu ska man satsa på den snabbt växande internationella marknaden för elbussar. Foto: Elbit Systems.

Israels största privatägda försvarsindustri, Elbit Systems, breddar sin verksamhet med elbussar för den civila marknaden. Företagets elbuss ska enligt planerna finnas klar för marknadsintroduktion i slutet av 2016, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Elbit tillverkar idag några av världens mest avancerade vapensystem, men vill nu dra nytta av den teknologiska kompetens man har skaffat sig genom den militära produktionen även i civil produktion.

Företaget bedömer bedömer att världsmarknaden för hybrid- och elbussar nästa årtionde kommer att vara värd 100 miljarder dollar om året – en siffra som man har hämtat från IDTechEx, en forskargrupp som arbetar med nya teknologier.

– Hälften av marknadsvärdet kommer från batteriproduktion, säger Yehuda Borenstein, chef för Elbits verksamhet när det gäller energisystem, till Reuters.

Att man intresserar sig för bussmarknaden beror på företagets arbete med vapenutveckling.

– Vi har intresserat oss för utvecklingen av energivapen som mycket kraftfull laser som i sin tur skulle använda supercapacitorer. Med det som utgångspunkt har vi börjat se på andra användningsområden där det finns en potential för ekonomisk tillväxt, förklarar Yehuda Borenstein.

Supercapacitorer är batterier som är mycket effektiva för energilagring, kan laddas snabbt och leverera mycket kraft, samtidigt som de har en lång livstid. Problemet är att de är dyra och tunga.

Elbits lösning på viktproblemet är att man kommer att använda sig av hybridsupercapacitorer, en kombination med litium-jonbatterier. På det sättet räknar man med att få både energitätheten hos konventionella batterier och kraften i supercapacitorer. Enligt Yehuda Borenstein kommer batteripaketet i bussen att väga ett ton.

Utvecklingen när det gäller elbussar går nu i en rasande fart. Kinesiska BYD presenterade således för några månader sedan en helt batteridriven turistbuss. Och en kinesisk tillverkare av smarta telefoneer, ZTE Corporation, planerar att i ett stort fältprov lansera induktiv (kontaktlös) laddning för kollektivtrafik i 50 – 100 kinesiska städer under det här året.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)