Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Framtidens europeiska stadsbuss : Fortsättningen

UITP:s generalsekreterare Alain Flausch: Bussen är på väg att komma igen. Spårindustrin är orolig. Foto: Ulo Maasing.

UITP:s generalsekreterare Alain Flausch: Bussen är på väg att komma igen. Spårindustrin är orolig. Foto: Ulo Maasing.

Ett nytt utvecklingsprojekt som gäller framtidens stadsbussar och bussystem sjösattes i veckan i samband med UITP:s världskongress och mässa i Milano. Projektet ska driva utvecklings- och innovationsarbete på sex kärnområden. Flera svenska aktörer deltar: Chalmers, IT-företagen Pilotfish och Hogia samt Västtrafik. Sammanlagt deltar 42 företag, organisationer och forskningsinstitutioner i projektet EBSF_2, European Bus System of the Future 2.

Projektet är en fortsättning på det EU-stödda European Bus System of the Future, EBSF, som UITP (den internationella kollektivtafikunionen) drev tidigare under fyra år och som avslutades i oktober 2012.

Projektet ingår i EU:s största forsknings- och innovationsprogram Horizon 2020. Det ska pågå under tre år.

I "originalversionen" av EBSF utvecklade Volvo den här konceptbussen. Foto: Ulo Maasing.

I ”originalversionen” av EBSF utvecklade Volvo den här konceptbussen. Foto: Ulo Maasing.

I den förra omgången utvecklade bland andra Volvo en ”framtidsbuss” där man testade olika lösningar, bland annat med en centrerad förarplats och extra breda dörrar som gjorde av- och påstigning mycket snabb.

De lösningarna återkommer för övrigt i Volvos elbuss inom ElectriCityprojektet är trafiken startar denna måndag.

Förarplatsen i Irisbus´ Urbanway stadsbussar är också ett resultat av ”originalupplagan” av EBSF. Och nu kommer alltså fortsättningen.

– Det här är en del av vår satsning inom ramen för UITP:s satsning för en fördubblad kollektivtrafik till år 2025, PTX2, förklarade UITP:s generalsekreterare Alain Flausch när projektet invigdes i Milano.

– Bussen är helt klart på väg mot en rejäl renässans i våra städer. Jag ser att kollegorna i spårindustrin är oroliga för att bussen gör en comeback. Bussystemen har en väldig potential att attrahera nya kunder till kollektivtrafiken, samtidigt som den är kostnadseffektiv och kan ha en mycket liten påverkan på miljön.

Radikal förändring
EBSF_2 siktar inte på att åstadkomma några science fictiondesignade nya bussar, snarare strävar man efter att utveckla en rad områden områden både när det gäller själva fordonen, men också depåer, hållplatser och hur bussarna fungerar i städernas infrastruktur med nya typer av hållplatser och annat.

EBSF-Tozzi

UITP:s Michele Tozzi är projektledare för EBSF_2: Elbussar öppnar för en radikal förändring av bussterminaler och hållplatser. Foto: Ulo Maasing.

Den ökade elektrifieringen av busstrafiken öppnar både nya möjligheter och utmaningar, menar Michele Tozzi på UITP som är projektledare för EBSF_2.

– Elbussarna öppnar för en radikal förändring av bussterminaler och hållplatser. Men de förändrar också kraven på mycket annat. Det är exempelvis energianvändningen i olika system i bussarna, från dörrar och luftkonditionering till belysning och informationssystem.

– Införandet av elbussar ställer också nya krav på depåer, personalutbildning, säkerhet och mycket annat, förklarade Michele Tozzi.

De områden som EBSF_2 siktar in sig på är lösningar för energihushållning, förarassistans, ecodriving, bussens interiör och exteriör, IT-standarder, hållplatser och terminaler, smarta garage med mera.

Olika demonstrationsprojekt ska inom projektets ram genomföras i tolv europeiska städer. Bland dessa finns Göteborg där inriktningen är energiutnyttjande och bussens olika system, fordonsdesign och samspelet mellan busstrafik och stadens infrastruktur – allt sådan ingår i ElectriCityprojektet.

Övriga städer som medverkar är Paris, Parisregionen, Lyon, San Sebastian, Barcelpna, Helsingfors, London, Dresden, Stuttgart, Ravenna och Madrid.

Taggat som: , , , , , , , ,

Categorised in: Nyheter, UITP Stockholm 2019

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)