Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Smygtitt på nya stadsbussar

UITP-mässsan i Milano öppnar måndag förmiddag – men bussmagasinet har redan tjuvtittat.

UITP-mässsan i Milano öppnar måndag förmiddag – men bussmagasinet har redan tjuvtittat.

På måndagen öppnar den internationella kollektivtrafikunionen UITP sin världskongress och mässa i Milano. Bussmagasinet bevakar naturligtvis evenemanget och kommer att leverera nyheter och rapporter därifrån. Men redan på söndagseftermiddagen smet vi in på mässan medan arbetet med att ställa i ordningen alltjämt pågick i den 32-gradiga värmen i Milano. Här är några bilder som gör det möjligt för bussmagasinets läsare att se en del av utställnngen redan innan de ”vanliga” besökarna.

Att trenden snabbt går mot en elektrifiering av busstrafiken manifesteras också på UITP-mässan där många av bussarna är eldrivna, även om enstaka diesel- och gasbussar också finns på plats.

En av flera världspremiärer på mässan: VDL:s snabbladdade eldrivna ledbuss Citea SLFA Electric. Det här exemplaret ska rulla i Köln. Foto: Ulo Maasing.

En av flera världspremiärer på mässan: VDL:s snabbladdade eldrivna ledbuss Citea SLFA Electric. Det här exemplaret ska rulla i Köln. Foto: Ulo Maasing.

VDL visar sin lösning med pantograf. Foto: Ulo Maasing.

VDL visar sin lösning med pantograf. Foto: Ulo Maasing.

Även turkiska Bozankaya har en eldriven ledbuss på plats på mässan.

Även turkiska Bozankaya har en eldriven ledbuss på plats på mässan. Foto: Ulo Maasing.

Volvo visar en av de elbussar som ingår i ElectriCity i Göteborg. Foto: Ulo Maasing.

Volvo visar en av de elbussar som ingår i ElectriCity i Göteborg. Foto: Ulo Maasing.

 

I Temsas monter finns bland annat storsäljaren ME9 i helelktriskt utförande. Foto: Ulo Maasing.

I Temsas monter finns bland annat storsäljaren MD9 i helelktriskt utförande. Foto: Ulo Maasing.

Solaris premiärvisar sin nya Urtbino som 18-meters ledbuss. Foto: Ulo Maasing.

Solaris premiärvisar sin nya Urbino som 18-meters ledbuss. Foto: Ulo Maasing.

Flera utställare visar BRT-bussar. Mercedes-Benz har premiär för en större publik för sin CapaCityL. Foto: Ulo Maasing.

Flera utställare visar BRT-bussar. Mercedes-Benz har premiär för en större publik för sin CapaCityL. Foto: Ulo Maasing.

Även MAN visar en BRT-buss, en dieseldriven extra lång Lion´s City. Foto: Ulo Maasing.

Även MAN visar en BRT-buss, en dieseldriven extra lång Lion´s City. Foto: Ulo Maasing.

 

Spanska Irizar är också på plats med en elbuss, Irizar iE. Foto: Ulo Maasing.

Spanska Irizar är också på plats med en elbuss, Irizar i2e. Foto: Ulo Maasing.

 

Franska GépéBus presenterar en eldriven midibuss som går i trafik för lokaltrafiken i Paris, RATP. Foto: Ulo Maasing.

Franska GépéBus presenterar en eldriven midibuss som går i trafik för lokaltrafiken i Paris, RATP. Foto: Ulo Maasing.

Naturligtvis finns också den offensiva kinesiska busstillverkaren BYD på plats med en utvecklad version av sin eldrivna stadsbuss. Foto: Ulo Maasing.

Naturligtvis finns också den offensiva kinesiska busstillverkaren BYD på plats med en utvecklad version av sin eldrivna stadsbuss. Foto: Ulo Maasing.

 

 

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, UITP Stockholm 2019

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)