På måndagen öppnar den internationella kollektivtrafikunionen UITP sin världskongress och mässa i Milano. Bussmagasinet bevakar naturligtvis evenemanget och kommer att leverera nyheter och rapporter därifrån. Men redan på söndagseftermiddagen smet vi in på mässan medan arbetet med att ställa i ordningen alltjämt pågick i den 32-gradiga värmen i Milano. Här är några bilder som gör det möjligt för bussmagasinets läsare att se en del av utställnngen redan innan de ”vanliga” besökarna.
Att trenden snabbt går mot en elektrifiering av busstrafiken manifesteras också på UITP-mässan där många av bussarna är eldrivna, även om enstaka diesel- och gasbussar också finns på plats.

En av flera världspremiärer på mässan: VDL:s snabbladdade eldrivna ledbuss Citea SLFA Electric. Det här exemplaret ska rulla i Köln. Foto: Ulo Maasing.

Flera utställare visar BRT-bussar. Mercedes-Benz har premiär för en större publik för sin CapaCityL. Foto: Ulo Maasing.

Franska GépéBus presenterar en eldriven midibuss som går i trafik för lokaltrafiken i Paris, RATP. Foto: Ulo Maasing.

Naturligtvis finns också den offensiva kinesiska busstillverkaren BYD på plats med en utvecklad version av sin eldrivna stadsbuss. Foto: Ulo Maasing.
Lämna ett svar