Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Helsingforsbussar går under jorden

En av bussarna på den nya stomlinje 560 på väg ut ur den unika busstunneln i den finska huvudstaden. Foto: HSL/HRT.

En av bussarna på den nya stomlinje 560 på väg ut ur den unika busstunneln i den finska huvudstaden. Foto: HSL/HRT.

I samband med att busstrafiken i Helsingfors på måndagen gick över till vintertidtabell gjordes också stora förändringar i linjenätet i förorten Vanda samt i östra Helsingfors. Utöver själva linjerna fick linjerna också helt nya nummer – och en av de viktigaste linjerna gick under jorden.

Busstunneln förkortar restiden med upp till femton minuter. Foto: HSL/HRT.

Busstunneln förkortar restiden med upp till femton minuter. Foto: HSL/HRT.

Det var den nya stomlinje 560 som fungerar som en tvärbana på gummihjul mellan områdena Nordsjö och Myrbacka och som enligt lokaltrafiken i Helsingfors, erbjuder metroliknande hög turtäthet, förstklassiga bytesmöjligheter både till metro och pendeltåg genom att anslut till fyra metrostationer och två järnvägsstationer.

Det mest unika med linjen är att den också går genom en 1,2 kilometer lång, nybyggd busstunnel. Tunneln minskar restiden med upp till 15 minuter och används tills vidare endast av linje 560, men kan i framtiden komma att trafikeras även av andra linjer.

Hufvudstadsbladet presenterade på måndagen en video av en färd genom den unika busstunneln.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)