Här kommer två av Skånetrafikens gamla bussar och bryter mot miljözonsreglerna i Stockholm. Ombord finns resenärer på lyxkryssning i ”påkostad miljö”. Men i Stockholm får de resa med utrangerade kollektivtrafikbussar från Skåne som är så gamla att de inte får köra i miljözonen i Stockholm men ändå gör det. Allt under Skånetrafikens varumärke.
Trots att bussarna inte alls kör för Skånetrafiken är de målade i Skånetrafikens färger. Både på sidorna, bakpartiet och i fronten finns Skånetrafikens logotyp. En av bussarna kör till och med som SkåneExpressen där den går fram och tillbaka mellan Operan och Stadsgården i Stockholm och skjutsar passagerare från kryssningsfartyget Silver Cloud.
Destinationsskyltarna på de båda gamla bussar som på lördagen skötte trafiken angav också att bussarna körde för Skånetrafiken. På en av bussarna finns det ovanför entrédörren angivet att bussen tillhör Veolia Transport (som numera heter Transdev). Bussarna är elva respektive tolv år gamla och därför med bred marginal otillåtna för trafik i miljözonerna i Sverige.
Men de båda gamla skånska regionbussarna som bryter mot miljözonsreglerna i Stockholm tillhör inte alls Skånetrafiken. Inte heller Veolia Transport.
Istället ägs bussarna av ett företag i Bromma i västra Stockholm som har hittat en möjlighet att tjäna pengar på den stora transfer- och sightseeingtrafik som följer i kryssningsfartygens kölvatten. Företaget, Ofgrulia Transport & Personal, OFP AB, omsatte i fjol knappt sju miljoner och gjorde ett rörelseresultat på knappt en miljon.
– Vi tycker att det här är direkt olämpligt. När bussarna inte längre går i trafik för oss och säljs av vår entreprenör ska de vara avidentifierade, säger Helene Holmqvist, pressinformatör på Skånetrafiken.

En annan transferbuss i Skånetrafikens färger har just hämtat resenärer på lyxkryss i ”påkostad miljö” med Silverseas fartyg Silver Cloud. Foto: Ulo Maasing.
”Påkostad miljö”
Silver Cloud, det fartyg som de gamla Skånetrafiksbussarna betjänade på lördagen, är inget dussinrederi. Istället för jättefartyg som de flesta kryssningsrederier använder har rederiet Silversea mindre fartyg med betydligt exklusivare prägel. En tiodagarskryssning med något av rederiets fartyg kostar typiskt från knappt 60 000 kronor och uppåt.
Rederiet beskriver sina åtta fartyg som små lyxfartyg där man erbjuder sina resenärer den ”mest påkostade miljö som går att föreställa sig”. Alla hytter är utsides med privat veranda och resenärerna betjänas av butlers som serverar alla frukostar i deras sviter.
Verkligheten tycks vara en annan. I Stockholm erbjuder rederiet sina resenärer transfers med före detta kollektivtrafikbussar som är så gamla att de inte får köra i innerstadens miljözon – och ändå gör det.
Vi bett om en kommentar från såväl Silverseas presstjänst i Hamburg som från företagets kontor i Frankfurt men företaget har avstått från att svara.
Den 27 augusti besöker ett annat av Silverseas fartyg Stockholm.
Kryssningar kommunal uppgift
Suget på extrainkomster från kryssningsrederiet lockar även samhällsägda trafikföretag.

Sightseeing och kryssningstransfers en uppgift för UIppsala läns landsting. Gamla Uppsalabuss har hittat ett extraknäck. Här är en turistbuss från företaget på väg med kryssningsturister som har njutit av utsikten från Fjällgatan i Stockholm. Foto: Ulo Maasing.
Gamla Uppsalabuss ägdes tidigare av Uppsala kommun, men har nu landstinget i Uppsala län som ägare. Företaget kör de gröna stadsbussarna i Uppsala. Men man lockas också att i konkurrens med privata bussföretag tjäna en extra hacka på de kryssningsresenärer som i sommar strömmar in till Stockholm.
En av företagets turistbussar har ett antal gånger i sommar anlitats för både sightseeing och transfers till olika kryssningsfartyg i Stockholm.
Ändå har Konkurrensverket de senaste åren flera gånger har reagerat på att samhällsägda bussföretag ger sig in på marknaden för turist- och beställningstrafik som inte har ägarna som uppdragsgivare.
Uddevalla Omnibus kritiserades således i fjol av Konkurrensverket för sin beställningstrafik som myndigheten ansåg hade marknadsstörande effekter. Sommaren 2013 dömdes kommunägda Skelleftebuss för att ha brutit mot konkurrenslagen genom att driva beställningstrafik med buss, där andra än kommunen är beställare. Det var Konkurrensverket som hade stämt Skelleftebuss.
Varför är miljön så himla viktig ? Prova sätt in gasbussar, så ska ni nog se att resenärerna klagar på att bussarna inte startar, inte kommer, inte fungerar, eller havererar mitt på vägen.
Det ska köras dieselbussar som fungerar, miljön spelar ingen roll.
Det här handlar väl inte om miljön i första hand. Utan det gamla vanliga – osund konkurrens. En del bolag följer reglerna, och får sämre lönsamhet. Andra struntar i reglerna och tjänar mer pengar. Polis och Transportstyrelsen står bredvid och tittar på. Politikerna tycker att det är bra att den fria konkurrensen fungerar… eller