Sverigedemokraterna vill ha ta sin hårt kritiserade reklam från underjorden och ut i dagsljuset. SD:s regionråd i Skåne, Patrik Jönsson, har skrivit till Skånetrafiken för att höra vad det skulle kosta att göra samma reklam på stadsbussarna i fyra skånska städer.
– Jag önskar erhålla pris och villkor för en reklamkampanj på Skånetrafikens samtliga stadsbussar inom Malmö, Lund och Helsingborg för en period av 5 dagar måndag till fredag under september alternativt oktober månad, skriver regionrådet, uppger Helsingborgs Dagblad.
I brevet sägs det också att det handlar om en kampanj av samma slag som den hårt kritiserade kampanjen på Östermalmstorgs tunnelbanestation i Stockholm.
Tidigare har Skånetrafikens pressinformatör Helene Holmqvist sagt att en liknande kampanj som i Stockholm troligen inte skulle släppas igenom av Skånetrafiken eftersom den bland annat strider mot Skånetrafikens värdegrund.
Enligt Kvällsposten stänger hon idag inte dörren för SD.
– Nu har vi fått en konkret fråga från Sverigedemokraterna och då ska de givetvis få ett motiverat svar. Vi kommer att titta på deras förfrågan när rätt personer är på plats i nästa vecka. Jag säger inte att vi kommer tacka ja eller tacka nej, jag kan inte ge något besked i dag, men Sverigedemokraterna har ställt en fråga och ska givetvis få ett svar, säger hon.
Lämna ett svar