
Kompakta Setror, förr och nu. Setra S 6 var den första kompakta turistbussen från Setra, S 511 HD är den senaste. Foto: Daimler buses.
Setra, som är ett av varumärkena inom Daimler Buses, firar i år ett annorlunda 60-årsjubileum. Det var nämligen 1955 som Setra presenterade sin första kompakta turistbuss eller club coach som man kallar det för på engelska. Då lanserades Setras lilla S 6 som än idag med sina 6,7 meters längd är den minsta turistbuss som Setra någonsin har tillverkat.
60-årsfirandet avrundas med den senaste kompakta Setran, S 511 HD som lanserades tidigare i år, och som i jämförelse med förstlingen S 6 är en riktig bjässe, 10,5 meter lång.
När Setra lanserade S 6 var det också premiär för världens första kompakta turistbuss med självbärande kaross. Bussen kom till sedan Setra känt ett tryck från många bussföretag som efterfrågade en turistbuss som var kortare än sju meter och med plats för upp till 25 passagerare.
Men det var inte helt självklart att man skulle lyckas med att ta fram en sådan buss. Det nödvändiga överhänget på 2,6 meter var en utmaning, likaså fanns det inte plats för en normal fjädring utan teknikerna fick finna nya lösningar för att bussen skulle kunna byggas. Man lyckades och den 2,25 meter breda bussen blev en hejdundarnde succé. Fram till 1964 såldes 1172 S6 – en imponerande siffra.
Längre och bredare
Modellen avlöstes av S 7 som var nästan en meter längre, 7,67 meter närmare bestämt. Designen förebådade Setras 100-serie som hade premiär två år senare, ungefär samtidigt som en utvecklad version av S 7, S 80, började serietillverkas i mars 1968. Bussen hade vuxit ytterligare några centimeter på längden och var nu 2,3 meter bred samt hade 34 sittplatser. Från 1975 gick S 80 även att få i 2,5 meters bredd. Fram till 1977 sålde Setra totalt 1246 S 80.
När Setra presenterade sin 200-serie fick denna också en kompaktversion, S 208 H som första gången visades i Turin som prototyp i maj 1979. Men medan 200-serien i hög grad byggde på en modulär uppbyggnad avvek S 208 H på många punkter från en sådan och präglades av egna lösningar och saknade såväl luftfjädring som retarder.
Modellen utvecklades efterhand. 1989 fick den skivbromsar på framaxeln och på begäran från många kunder kunde den också fås i en smalare, 2,3 meter bred, version. Längden var 7,6 meter och under åren 1975 – 83 rullade 494 S 80 ut från fabriken i Ulm.
Sedan S 80 gått ur produktion blev det S 210 HD som fick stå för det kompakta från Setra. 9,34 meter lång var modellen 1983 den första högdäckaren bland Setras kompakta turistbussar, likaså den första av kompaktbussarna som hade konventionell bakhjulsdrift. 1984 kom ABS-bromsar som standard.
Kortare igen
200-serien avlöstes av 300-serien och med den kom också nästa kompaktmodell från Setra, S 309 HD. Modellen hade premiär 1994 och var kortare än sin föregångare, 8,87 meter, sedan många kunder hade tryckt på för en buss under nio meter. Sittplatserna var 33, ramen i stål och karossen i aluminium.
Med modellserien TopClass 400 kom sedan den 10,16 meter långa S 411 HD år 2001 och den senaste kompaktbussen från Setra är alltså S 511 HD, lanserad i år och 10,47 meter lång.
Lämna ett svar