Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussar rena spargrisen enligt Volvo

Elbuss på linje 55 i Göteborg. Foto: Ulo MAasing.

Elbuss på linje 55 i Göteborg. Foto: Ulo MAasing.

En stad med en halv miljon invånare skulle spara cirka 100 miljoner kronor per år om stadens bussar drevs av el istället för diesel. Det visar en omfattande analys gjord i samarbete mellan Volvokoncernen och revisions- och rådgivningsfirman KPMG som presenteras vid en konferens i New York på lördagen. Analysen har tagit hänsyn till faktorer som buller, restid, utsläpp, energianvändning, skatter och användning av naturens resurser.

– Traditionella investeringsbedömningar tar inte med alla de kostnader som belastar samhället och miljön. För att kvantifiera alla aspekter har vi nu beräknat det penningmässiga värdet av en elektrifierad busslinje, säger Niklas Gustafsson, hållbarhetschef Volvokoncernen.

– Resultatet visar att oavsett hur många parametrar du tar hänsyn till så är elbussar den främsta kollektivtrafiklösningen.

Analysen utgår från en stad med cirka en halv miljon invånare och med 400 bussar. Om bussarna drivs på el istället för diesel uppgår den samhälleliga besparingen till cirka 100 miljoner kronor årligen. Besparingen kommer bland annat av minskat buller och minskade luftföroreningar vilket beräknas leda till minskade vårdkostnader på upp till 24 miljoner kronor. Koldioxidreduktionen skulle årligen uppgå till 33 000 ton, motsvarande ca 3 000 svenska hushåll.

– Elbussar är ett bra exempel på en innovation som kan skapa stora samhällsvärden, säger Daniel Dellham, KPMG.

– Genom att komplettera den traditionella finansiella analysen med socioekonomiska och miljömässiga faktorer får man en mer komplett bild av investeringens effekter på företag och samhälle.

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Om ca ett år får vi facit – då erbjuds Keolis att ta över Stockholms elbussar i kommersiell drift. Är det så lönsamt som KPMG-studien antyder så lär Keolis fortsätta med nuvarande bussar och dessutom köpa betydligt fler.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)