Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Expressbussamarbete över Kölen: Swebus och Nor-Way Bussekspress knyts samman

Från Stockholm till Trysil på en enda biljett blir möjligt från och med torsdagen. Swebus inleder nu ett omfattande samarbete med norska Nor-Way Bussekspress. Foto: Nor-Way Bussekspress.

Från Stockholm till Trysil på en enda biljett blir möjligt från och med torsdagen. Swebus inleder nu ett omfattande samarbete med norska Nor-Way Bussekspress. Foto: Nor-Way Bussekspress.

Ett helt nytt svensk-norskt expressbussamarbete inleds på torsdagen. Swebus, som är landets största expressbussföretag, utökar nu sitt linjenät med elva nya destinationer i Norge. Det sker genom att Swebus inleder ett samarbete med norska Nor-Way Bussekspress som är en av de ledande aktörerna på den norska expressbussmarknaden.

Samarbetet innebär att Swebus resenärer kan köpa biljetter till Trysil, Fagernes och nio andra norska orter på Swebus´ hemsida. Resan mellan Oslo och de elva norska destinationerna görs sedan ombord på Nor-Way Bussekspress bussar.

Det nya samarbetet innebär också att resenärer med Nor-Way Bussekspress kan resa vidare med Swebus från Oslo mot exempelvis Göteborg, Köpenhamn, Karlstad och Stockholm.

Johan Nyblom, försäljnings- och marknadsdirektör på Swebus. Foto: Swebus.

Johan Nyblom, försäljnings- och marknadsdirektör på Swebus. Foto: Swebus.

– Vi har en stark efterfrågan på resor från Norge till Sverige och vet att Nor-Way Bussekspress också har en ökad efterfrågan till Sverige. Förutom att det blir mycket enklare för kunderna som nu bara behöver köpa en biljett skapar samarbetet också en ökad trygghet. Om det skulle bli ett problem med exempelvis en försening kan kunden lita på att vi tar ansvar för hela resan och löser situationen, säger Johan Nyblom, försäljnings- och marknadsdirektör på Swebus till bussmagasinet.se.

Efterfrågan gäller både fritidsresande, men också en hel del veckopendling.

– Att göra det enkelt och tryggt för kunderna att köpa biljett och resa är också viktigt för att få över fler bilresenärer till kollektivtrafiken. Och det är främst från bilen vi vill vinna våra resenärer.

Som mest har Swebus idag ett tjugotal turer om dagen till Oslo, de dagar då efterfrågan är störst. Trafiken är ungefär jämnt fördelad på linjen längs den svenska västkusten och på Stockholmslinjen.

Till en början omfattar samarbetet mellan de båda expressbussaktörerna två linjer i Norge, men Johan Nyblom räknar med att man i framtiden kommer att utöka samarbetet.

Swebus har sedan tidigare flera liknande samarbeten med olika trafikföretag, exempelvis expressbussföretaget Ybuss för resor i norra Sverige, tågoperatören Tågab, lokaltrafiken i Västerås VL, Flygbussarna och bussföretaget Eurolines för resor i Europa.

– Vi har enbart goda erfarenheter av den här typen av biljettsamarbeten och vi hoppas att fler trafikaktörer vill göra sina resor tillgängliga hos oss framöver, säger Johan Nyblom.

Nor-Way Bussekspress ägs av ett antal norska bussföretag och trafikerar 17 linjer i södra Norge. Årligen reser cirka 2,5 miljoner passagerare med Nor-Way Bussekspress som är ett marknadsföringsbolag för ägarföretagen.

– Vi är precis som Swebus välkända på vår hemmamarknad och har lång erfarenhet av att erbjuda bussresor av god kvalité med moderna bussar. Med det här samarbetet kan svenskar och norrmän enklare resa kollektivt mellan länderna. säger säger Bjørn Østbye, vd för Nor-Way Bussekspress.

Driftsansvaret för de enskilda linjerna hos Nor-Way Bussekspress ligger hos det företag som trafikerar respektive linje. Ungefär hälften av linjerna trafikeras av två eller flera samarbetande företag. De företag som kör respektive linje har hela ansvaret för trafiken: tidtabeller, biljettpriser, rabatter och så vidare.

Nor-Way Bussekspress trafikerar genom sitt helägda dotterbolag Flybussekspressen AS även fyra flygbusslinjer till Oslo/Gardermoen samt en linje till flygplatsen Rygge.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)