Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

30-årsjubilerande Matka satsar på rekord

Gerlinde Anderberg, Cities+Tours, Wolfgang Rietz, Haman Group och Hanna Tiitola St. Peter Line träffades på Matka. Foto: Ulo Maasing.

Gerlinde Anderberg, Cities+Tours, Wolfgang Rietz, Haman Group och Hanna Tiitola St. Peter Line träffades på Matka. Foto: Ulo Maasing.

Den finska resmässan Matkan(”Resa”) tillhör överlevarna när det gäller resmässor. Medan TUR och andra har gått i graven har Matka levt vidare, år från år. I år firar mässan, som öppnade på torsdagen, sitt 30-årsjubileum. År efter år har man varit Nordens största resmässa sett till antalet besökare.

Matka lanserade i fjol efter svensk förebild ett Busstorg. Trycket är dock inte alls som det var på Busstorget på TUR. Foto: Ulo Maasing.

Matka lanserade i fjol efter svensk förebild ett Busstorg. Trycket är dock inte alls som det var på Busstorget på TUR. Foto: Ulo Maasing.

Officiellt siktar mässan i år på att slå rekord när det gäller affärer. Däremot är rekordet när det gäller antalet utställare långt borta. I år deltar 936 utställare från nästan 90 länder. Den som har besökt Matka genom åren kan dock konstatera att gångarna har blivit allt bredare och att det finns stora, osålda ytor. Många montrar är också anmärkningsvärt stora.

Expressbussföretaget Onnibus, ägd av Stagecoachgrundaren Brian Souter, fanns på plats på Matka. Foto: Ulo Maasing.

Expressbussföretaget Onnibus, ägd av Stagecoachgrundaren Brian Souter, fanns på plats på Matka. Foto: Ulo Maasing.

Årets partnerland är Spanien, och bland de nya utställarna finns Färöarna liksom den ryska delrepubliken Tatarstan.

På plats på mässan fanns på torsdagen även en del svenska researrangörer, dock färre än förr om året.

– För oss är det här fortfarande en viktig mässa där vi träffar en hel del kunder och samarbetspartners, förklarar Gerlinde Anderberg på Hamanägda Cities+Tours.

Förra året var det premiär för Busstorget på mässan efter svensk förebild. Men Matkas busstorg är mindre än den svenska förlagan.

På plats med en buss och egen monter utanför busstorget finna också Onnibus, expressbussföretaget som numera ägs av Stagecoachgrundaren Brian Souters investmentbolag. Företaget har grundligt skakat om den finska expressbussnäringen och även de finska järnvägarna.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)