Bara två år efter att marknaden för långväga busstrafik avreglerades i Tyskland har expressbussarna kört om inrikesflyget – och gapet ökar. Samtidigt som expressbussarna i fjol hade 21,8 miljoner passagerare hade det tyska inrikesflyget sexton miljoner resenärer, enligt en nyhetssajt för flygindustrin i Tyskland, airliners.de.
I år väntas gapet mellan expressbussarna och inrikesflyget öka ytterligare eftersom tysk bussnäring räknar med en resandeökning på 25 procent för expressbussarna till totalt 27,2 miljoner resenärer.
Men det är inte så att särskilt många flygresenärer har bytt till buss. Endast fyra procent av expressbussarnas resenärer skulle ha valt att flyga om inte de inte hade haft tillgång till expressbuss enligt det oberoende tyska forskningsinstitutet Iges-Institut som är baserat i Berlin.
Enligt institutet hade 38 procent av resenärerna annars åkt bil och 44 procent tåg. Övriga hade avstått från att resa.
Största operatör på den tyska expressbussmarknaden, mätt i tidtabellkilometer, är MeinFernbus/Flixbus med en marknadsandel på 73 procent. Därefter följer Postbus med elva procent samt BerLinienBus och IC Bus (båda ägda av Deutsche Bahn) med tillsammans sex procents marknadsandel Stagecoachägda Megabus har tre procent av marknaden.
MeinFernbus/Flixbus Grundades i juni 2011 i Berlin av två unga entreprenörer med bakgrund i resebranschen, Torben Greve och Panya Putsathit, båda födda 1975. De båda såg de stora möjligheter som den kommande avregleringen den första januari 2013 skulle öppna.
Sedan starten har företaget expanderat kraftigt, både i Tyskland och i andra länder som Frankrike och Italien. En linje går också in i Sverige. Det är Bergkvarabuss som kör Berlin – Hamburg – Malmö för MeinFernbus/Flixbus som till stor del bygger verksamheten på underleverantörer som kör i företagets namn och med sina bussar profilerade i företagets gröna färg.
Lämna ett svar