Den första dagen med de nya gränskontrollerna för bussar, färjor och tåg från Danmark och Tyskland till Sverige verkar ha avlöpt tämligen lugnt för bussföretagens del, uppger branschorganisationen Sveriges Bussföretag. Organisationens medlemsföretag använder sig i huvudsak av ett system med en lista där man bockar av resenärerna när man har kontrollerat deras ID. Någon fotografering eller kopiering av D-handlingarna görs inte regelmässigt av bussföretagen. Även Danmark införde på måndagen gränskontroll för resande från Tyskland.
De danska gränskontrollerna ska i en första omgång pågå fram till den 14 januari men med möjlighet till förlängning. Kontrollerna kommer att genomföras vid den dansk-tyska gränsen i Jylland samt vid färjelägena i Gedser, Rødy och Rønne. Kontrollerna kommer att ske som stickprov, baserade på observationer av den löpande trafiken över gränsen.
Kravet på ID-handlingar vid resa mellan Tyskland och Danmark är dock hårdare än för resa mellan Danmark och Sverige. Enligt Rigspolitiet krävs nationellt ID-kort eller pass. Andra ID-handlingar som svenskt körkort godtas således inte.
Danmark utfärdar dock inga egna nationella ID-kort. För inresa till Danmark från Tyskland ska medföra pass. De kan dock släppas in även utan pass om det är otvivelaktigt att de faktiskt är danska medborgare.
Sveriges Bussföretag har under dagen varit i kontakt med Näringsdepartementets ledning, Polisens nationella operativa avdelningen gränspolissektionen och Transportstyrelsens ledning med anledning av ett antal praktiska frågor som man fått från sina medlemsföretag. Enligt organisationen har Transportstyrelsen lovat att snabbt återkomma med anledning av fyra frågor som har väckts av bussbolag och Sveriges Bussföretag:
1. Den skrivelse organisationen fick av Polisen i förra veckan är inte någon formell föreskrift, men vilken legal status har skrivelsen från Polisen enligt Transportstyrelsen? Kommer Transportstyrelsen med ledning av den utdöma sanktioner?
2. Organisationen har fått en konkret fråga med exempel från ett av sina medlemsföretag och har vidarebefordrat denna till Transportstyrelsen ledning: Bussföretagets biljettförteckningen innehåller endast biljettnummer och inte information om namn, passnummer eller motsvarande. Räcker detta för att visa att bussföretaget utfört kontrollen?
3. I de fall bussföretaget skulle välja att fotografera alla ID/Pass: Vad gäller då avseende lagringstid, PUL (personuppgiftslagen) etc visavi ID-kontroller Danmark-Sverige?
4. Hur är processen för Transportstyrelsens tillsyn och sanktioner? Krävs en kontroll av polis på plats för att Transportstyrelsen ska initiera ett tillsynsärende kring ID-kontroller Danmark-Sverige eller är det andra indikationer Transportstyrelsen går efter?
Bussmagasinet.se återkommer med Transportstyrelsens svar så snart dom möjligt.
Lämna ett svar