Samtidigt som den tyska expressbussgiganten FlixBus är på internationell offensiv profilerar företaget om sig till – FlixBus. På sin kärnmarknad, Tyskland, Österrike och Schweiz, har företaget hittills haft varumärket Mein Fernbus – FlixBus, men nu blir det FlixBus för hela slanten. Samtidigt värvar FlixBus kompetens från flyget. Från flygbolaget Lufthansas styrelse hämtar man Martin Koehler som också är en internationellt erkänd expert på global mobilitet.
Daimlerkoncernen, som också tillverkar Mercedes-Benz och Setra bussar är en av delägarna i FlixBus som de senaste månaderna har etablerat nationella bolag i Frankrike, Italien, Nederländerna och Central- och Östeuropa.
Daimlers intresse kan åtminstone delvis förklaras med att avregleringen av den långväga bussmarknaden i Europa har öppnat helt nya försäljningsmöjligheter för busstillverkarna. Daimler uppger själv att man har omkring 55 procents marknadsandel när det gäller bussar till den långväga busstrafiken i Tyskland. Inte minst för dubbeldäckare har avregleringen öppnat helt nya marknadsmöjligheter.
Samtidigt har man skapat ett nytt holdingbolag, FlixMobility som kontrollerar företagsgruppen. Där ingår också FlixBus DACH som sköter den dagliga driften i Tyskland, Österrike och Schweiz.
FlixBus uppger man idag har cirka 1 000 anställda i Berlin, München, Paris, Milano och Zagreb. Till det kommer omkring 4000 medarbetre, främst förare, som kör i de bussföretag som är partners till FlixBus.
Nyligen startade FlixBus inrikestrafik i såväl Sverige som Danmark.
Lämna ett svar