Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Van Hool planerar fördubbling i Makedonienfabrik

Van Hool planerar att fördubbla produktionen vid sin fabrik i Makedonien där man bland annat tillverkar EX-serien för Europa. Foto: Van Hool.

Van Hool planerar att fördubbla produktionen vid sin fabrik i Makedonien där man bland annat tillverkar EX-serien för Europa. Foto: Van Hool.

Belgiska Van Hool Group hade i fjol sitt bästa år på femton år om man ser till lönsamheten. Företagsgruppen redovisar en vinst på 10,6 miljoner euro för 2015, det vill säga drygt 100 miljoner kronor. Omsättningen ökade med sju procent till 596,8 miljoner euro, drygt 5,6 miljarder kronor. Bussproduktionen inom Van Hool ökade från 1 097 enheter år 2014 till 1 268 förra året.

Av dessa tillverkades 772 vid företagets fabrik i Koningshoolkt i Belgien (737 år 2014), 428 i Makedonien (291 år 2014) och 68 (69) i Bree. Den sistnämnda anläggningen kommer att stängas denna fredag. Produktionen av industrifordon, släpvagnar, ökade från 2 594 år 2014 till 2 903 i fjol.

I sin bokslutsrapport skriver företagsledningen att man räknar med en betydande omsättningsökning i år när det gäller industrifordon, medan man räknar med en något minskad omsättning men förbättrad lönsamhet för bussverksamheten.

Van Hool planerar en kraftig utökning av produktionen vid fabriken i Makedonien. Där tillverkas modellerna CX45 och CX35 för USA-marknaden samt EX-serien för Europa. Anläggningen ska byggas ut till att bli dubbelt så stor vilket gör att produktionen där kan ökas till 900 bussar om året.

Företaget överväger också att etablera en helt ny fabrik i USA för bussar för kollektivtrafik. Just nu analyserar man marknaden som omfattar 5 000 – 7 000 kollektivtrafikbussar årligen. Men USA-lag, Buy American Act, kräver lokal produktion. Om Van Hool bestämmer sig för att satsa på kollektivtrafikbussar i USA avser man att ta fram en särskild modell för den marknaden.

Enligt egen uppgift har Van Hool 35 procents marknadsandel när det gäller turistbussar i USA.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)