Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ford satsar på nya former av kollektivtrafik

Chariot är ett alternativ till traditionell kollektivtrafik. Bild: Chariot.

Chariot är ett alternativ till traditionell kollektivtrafik. Bild: Chariot.

Biltillverkaren Ford satsar på kollektivtrafik i nya former. Det sker genom att Ford Smart Mobility köper ett uppstartsbolag i San Francisco som kör kollektivtrafik med småbussar, Chariot.

– Vi utökar vår verksamhet till att vara både ett bilföretag och ett mobilitetsföretag, och att samarbeta med städer om deras nuvarande och framtida transportbehov är nästa stora steg, säger Mark Fields, vd och styrelseordförande på Ford.

Chariot utgör ett komplement och alternativ till både reguljär busstrafik och taxi. Ford uppger att man planerar att erbjuda prisvärda och bekväma transporter med på minst fem marknader under de närmaste 18 månaderna. Samtidigt meddelar Ford att man utvidgar sin satsning på cykelpooler i ett samarbete med företaget Motivate.

Chariot bildades för drygt två år sedan med några 14-sitsiga Fordbussar. Nu har verksamheten vuxit till 100 mer än 100 bussar som transporterar tusentals resenärer varje dag i San Franciscområdet. Idag trafikeras 28 rutter i San Franciscområdet.

Resenären bokar sin resa genom en app och priset startar vid tre dollar, ca 25 kronor per resa.

Verksamheten bygger mycket på att kunder och potentiella kunder berättar för Chariot om sina resbehov. Man analyserar möjligheterna till nya linjer och hållplatser och när man nått en kritisk massa i ett område. När man nått dit ber man boende i det området att boka sitt första reskort med Chariot. Så fort tillräckligt många har gjort det etablerar Chariot en ny linje med bara några dagars dröjsmål.

Ford uppoger att man  kommer att börja samarbeta med stora städer världen över, med start i San Francisco, för att lösa problem med trafikstockningar och hjälpa människor att transportera sig effektivare, både i dag och i framtiden.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2018 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)