Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Till havs med ett Tyskland i medvind

Tyska turistbyråns nordeuropaworkshop hölls i år för trettionde året i rad. Foto: Ulo Maasing.

Tyska turistbyråns nordeuropaworkshop hölls i år för trettionde året i rad. Foto: Ulo Maasing.

Tysk besöksnäring mår utmärkt och siktar på en årlig tillväxt på i genomsnitt 3,5 procent fram till år 2030. Det uppgav Tysklands turistchef för Norden, Bo Schou Lauridsen, när Tyska turistbyrån (DZT) i veckan arrangerade sin workshop för Nordeuropa för trettionde året i rad. Årets workshop ägde rum på Color Lines kryssningsfärja Color Fantasy mellan Oslo och Kiel.

På plats fanns några tiotal tyska aktörer inom besöksnäringen och köpare från samtliga nordiska länder och från Baltikum. Brandenburg, som omger Berlin, representerades av en man som var med redan på den första nordeuropaworkshopen, Knut Hänschke.

Knut Hänschke var med och arrangerade den första nordeuropaworkshopen. I år representerade han Brandenburg. Foto: Ulo Maasing.

Knut Hänschke var med och arrangerade den första nordeuropaworkshopen. I år representerade han Brandenburg. Foto: Ulo Maasing.

Han har tidigare bland annat varit nordosteuropachef för DZT med basering på Tyska Turistbyrån i Köpenhamn och är en välkänd profil bland svenska researrangörer, inte minst när det gäller bussresor till Tyskland.

– Jag och den nästan legendariske Lennart Carlsson på Stena Line satt en gång och diskuterade  hur man skulle kunna lägga upp en nordisk workshop. Då sa Lennart att ”det här är ju ett perfekt arrangemang att ha ombord på ett av våra fartyg”. Och workshopen var född, även om den till en början ofta hölls på någon färja och då kallades för workship, berättar Knut Hänschke.

Trots att det nu är ett antal år sedan han lämnade DZT för att gå i pension har han fortsatt att arbeta för tysk besöksnäring genom att hjälpa Brandenburg med marknadsföring gentemot resebranschen. Men nu ska han bli pensionär på riktigt. Efter den nordeuropeiska workshopen återstod ett uppdrag för honom i Bryssel och sedan är det slutjobbat för den humorfriske gentlemannen Knut Hänschke.

Sysslolös tänker han dock inte bli.

– Min fru och jag har redan bokat fem utlandsresor för nästa år, avslöjar han för bussmagasinet.se.

Och det är en tysk turistindustri i full swing som Knut Hänschke nu drar sig tillbaka från. Sedan 1993 har antalet internationella övernattningar i Tyskland ökat med 45 miljoner eller med 130 procent. Och den positiva utvecklingen från de gångna åren har fortsatt i år.

DZT fortsätter på sin framgångsrika satsning på att i marknadsföringen varje år satsa på ett dominerande tema. Nästa år är det naturligtvis Lutherjubileet eftersom det då är 500 år sedan reformationen. Två andra evenemang som  också kommer att uppmärksammas en hel del är den internationella trädgårdsutställningen, IGA, i Berlin samt documenta 14. Det senare är den fjortonde gången som den stora utställningen av modern konst äger rum i Kassel – documenta äger endast rum vart femte år.

2018 kommer temat att vara det kulinariska Tyskland (jodå, det finns mycket mer än Eisbein och Sauerkraut !). År 2019 satsar man på arkitektur- och designskolan  Bauhaus´ 100-årsjubileum och 2020 kommer DZT att satsa på att det då är 250 år sedan Ludwig van Beethoven föddes.

Dessutom kommer DZT att i Norden satsa på särskilda, nationella eller regionala marknadsföringsteman. För Sveriges del handlar det nästa år om ”den svenska länken”, alltså kopplingar mellan Sverige och Tyskland, både historiska och mer moderna.

Här är några av deltagarna i årets workshop (samtliga bilder: Ulo Maasing):

Tyska turistbyråns nordeuropachef Bo Schou Lauridsen och Stockholmschef Iris Müller fanns naturligtvis på plats.

Tyska turistbyråns nordeuropachef Bo Schou Lauridsen och Stockholmschef Iris Müller fanns naturligtvis på plats.

Ingrid Lilja drev under många år tillsammans med sin make Tommy bussföretaget Busspiloten. Nu har de flyttat till Ven och driver reseverksamhet under namnet Vens Lilja.

Ingrid Lilja drev under många år tillsammans med sin make Tommy bussföretaget Busspiloten. Nu har de flyttat till Ven och driver reseverksamhet under namnet Vens Lilja.

Mari Rosenquist fanns på plats för RK Travel Group.

Mari Rosenquist fanns på plats för RK Travel Group.

Citadellresors Jonas Melin i diskussion med Hamburgs Silke Walther.

Citadellresors Jonas Melin i diskussion med Hamburgs Silke Walther.

Susanne Dimbacher från Victor´s Residenz-Hotels tillsammans med M<rgareta Unger och Ulla Lundwall från Cities+Tours.

Susanne Dimbacher från Victor´s Residenz-Hotels tillsammans med Margareta Unger och Ulla Lundwall från Cities+Tours.

Jürgen Völkel marknadsförde Van der Valk Hotels.

Jürgen Völkel marknadsförde Van der Valk Hotels.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)